Eléggé le vagy maradva.
A fémekben az atomok un. fémrács elrendezésben rögzítettek rugalmasan. Az elemi fémek atomjai nagyrészt egyneműek, az ötvözetek rácsai különböző atomokat tartalmaznak. A rácsszerkezet csak ritkán szabályos, mivel már a legkisebb szennyeződés is durván lerombolja a szabályosságot. Az atomok a hőmérséklet függvényében jobban, vagy kevésbé rezegnek az elméleti rácspontok körül. Ezen kívül a az atom legkülső pályájához tartozó vegyérték elektronok szabadon mozognak az atomok között, vagyis ezek az elektronok nem kötődnek az atomokhoz, csupán az egész rácshoz. Minden ilyen szabad elektron azonos, egymástól megkülönböztethetetlen. Feszültség mentes környezetben a fém semleges feszültségű, minden atomhoz tartozó elektron benne van a fémben.
Ha a rácsba belép egy elektron kívülről, akkor az lecsökkenti a fémben a feszültséget (az elektron feszültségét negatívnak értelmezzük), és ha ez lehetséges, akkor megpróbálja leadni ezt a többlet elektront. Ekkor áram folyik a belépési, és kilépési hely között. De ha a külső feszültség pozitív, úgy a fémből kiléphetnek elektronok ezen irányba, és a fém is pozitívvá, elektronhiányossá válik. Ezáltal vonzani fogja az elektronokat, és ha lehetséges, akkor áram fog folyni benne.
A szabad elektronok útját az atomok akadályozzák, és minél nagyobb az atomok rezgése, vagyis minél magasabb a fém hőmérséklete, annál inkább akadályozzák, és ekkor megnő a fém ellenállása. De a különböző anyagú fémeknek is különböző az ellenállása. A legkisebb az ezüstnek, utána következik a réz, és az alumínium. Az ellenállás legyőzésére energiát kell felhasználni, ami hővé alakul a fémben, vagyis növekszik az atomok rácspontok körüli rezgése. Ez a nagy ellenállású volfrám izzó szálban kifejezetten előnyös, de minden más esetben hátrányos tulajdonság. Illetve létezik az un. szupravezető állapot bizonyos fémekben, az abszolút nulla fok közelében, amikor is teljesen megszűnik az elektromos ellenállás, és az ilyen gyűrűben elindított áram örökké folyhat, amíg külső hatás meg nem állítja.
Az áram folyásához vagy feszültségkülönbséget kell létrehozni a vezetőszál végei között, vagy változtatni kell a mágneses teret a vezető körül.