APT Creative Commons License 2016.12.30 0 1 15207

Jogos a kérdés - az osztótárcsán látható bejelölések 26 fogú kerékhez voltak - ez a váltókerék volt. Ezt nulláról kellett megcsinálni.

Az órakerék az, ahol ügyeskedtem - ami egyébként egy váltókerék is tulajdonképpen hiszen kettős, rajta van a naptárat meghajtó, amúgy kiszámolva 25 fogú kerék is. A váltókerék fogastengelye meg 13 fogúra adódott...

A sok kerekem között találtam egy 25 fogú, felhúzószerkezetbe való áttételi kereket, ami tökéletes volt átmérőben-modulban, teljesen jól megfelelt - csak éppen fel kellett fúrni sokkal nagyobbra a tengelyét, hogy az órakerékre majd feltehető legyen. A váltókerékhez is találtam egy 13 fogú kis közkereket, valami kisebb női óra felhúzószerkezetének közvetítő kerekeként - itt is csak a tengelyfuratot kellett megfelelőre felfúrni - és amúgy laposabbra csiszolni. 

Az órakerék zéróról legyártását viszont inkább elszabotáltam, mert nagyon macerás ennyire sűrű fogazású és pici (kiszámolva a meglévő kerekek-áttételek adataiból 9.36 mm fejkörátmérő, 0.13-as modul és 72 fog adódott...) kereket elkészíteni, tapasztalatból mondom, hogy a marásnál nagyon könnyű már eltolni, elég egy döccenés, és vagy kitört a fog, vagy jön a "sovány fog - kövér fog" történet... De találtam egy kis zsebóra kereket igen hamar, ami modulban kb: jó volt (legfeljebb szomszédos modul lehetett), csak éppen 74 fogú volt 72 helyett. Felvágtam a koszorút és kicsiszoltam a két fölösleges fogat, az eszterga megfelelő lépcsős gyűrűfogó tárcsájában teljesen körkörösen összenyomtam és megforrasztottam - majd ezt a koszorút forrasztottam szintén a tárcsán egyben tartva hozzá az elkészített lépcsős peremű órakerékre. 

Mondanom sem kell, hiába volt számítva jó a modul, és hiába volt precízen beállítva központosan összeszorítva a koszorú és a keréktárcsa is, azért mégis kicsit túl nagy volt az átmérője és mégis egy picikét (kb: egy tizedet) ütött - de eleve ezzel számoltam, azért is kerestem egy picikét nagyobb kereket - ezt a finírgépen gyönyörűen le lehetett hozni megfelelő fogméretűre és átmérőjűre, miközben a körkörös ütést is eltüntette.

 

A váltókeréknél már nulláról kellett megcsinálni keményre kalapált rézlemezből az új koszorút - de azt inkább vállaltam, jóval nagyobb modulú-fogméretű kerékről volt szó (8.3 mm fejkörátmérő 26 foggal, tehát alig kisebb kerék, mint az órakerék - de majd harmad annyi foggal, ez már nem volt annyira macerás.

 

Előzmény: szőrmók (15206)