Lovrin Creative Commons License 2016.09.28 -4 5 57934

Ha már Felcsút, pár hete jártam a felcsúti kisvasúton. Én a kerékpártárolót hiányoltam elsősorban, amikor megérkeztem a Puskás Akadémia állomásra. Szép, igényesen megépített állomás. Van szép viacolor peron, szép korlát, működő ivókút(!), toi-toi vécé, de kerékpártároló nincs. Visszatekertem a fociakadémiáig, ott is le lehet parkolni kocsival és mindenféle méretű busszal, de bicajjal nem. Orbán háza mellett akad ugyan egy alkalmasnak kinéző cső, de aztán hogy biztonsági szempontból

a, ez a legjobb hely az országban

b, ez a legrosszabb hely

bicaj lezárására azt mindenki döntse el magában :)

 

Így maradt a megállóhelyi peron korlátja. Erre hamarosan megérkezett a kisvonat egy egész bicajszállító kocsival - na jó, mégis gondoltak a biciklisekre - de azért 350 (oda-vissza 700?) Ft-ot nem ért meg a mozgó B+R (inkább fagyira költöttem), maradt a korlát lakatolni. (Szvsz néhány kerékpárhelyet kellene csak megtartani a vonaton, a kocsi jobban hasznosulhatna nyitott személykocsiként.) A vonatjegy viszont meglepően olcsónak bizonyult, 1000 Ft retúrban.

 

Puskás akadémia állomáson nem túl előrelátó módon 0-s szelvénykő található. Persze az is lehet, hogy nagyon is optimisták voltak az építők - ha mindkét végén hosszabbítják, így is-úgy is újra kell számozni a szelvényeket.

 

A vonat tehát megérkezett, az utasszám meg felülmúlta az általam vártat, érkezőben kb. 30, visszaindulóban kb. 25 utassal. Egész oda-vissza út alatt jó forgalmat bonyolított a vonat, végállomásokon cserélődtek is az utasok. Persze lehet mondani hogy jó napot kaptam el (legalább is szombatot), de szeptemberben talán nincs már annyira meg az újdonság varázsa, és a szünidőnek is vége van már. Mindenesetre szerencsére messze vagyunk a média által sugallt üresen közlekedő vonatoktól, a kisvasút megtalálta a közönségét.

 

Nekem bejött a felcsúti vasút hangulata, mégpedig a nagyvonalúsága. Az igényesen megépített állomások, a nyírt pázsit, hosszú kitérők, a szépen felújított (3+1 kocsis) vonatok mellett érzésem volt, mintha valamilyen komoly funkciót betöltő kisvasúti hálózat megmaradt fővonalán járnánk, ahol a régi fényében akarna tündökölni a vasút minden téren. És nem is feltétlen önmagáról akar szólni - nézze meg az utas a fociakadémiát, az arborétumot, nyaljon el egy fagyit, közben meg a vonat is megy egy kört, nem sietünk el semmit. Ha lesz itt még több turisztikai fejlesztés, a kisvasút pont jó eszköz lesz arra hogy felfűzze őket.

 

Vonalvezetésben is kellemesen csalódtam, a HÉV-nyomvonal elegendően változatos a kisvasút számára. A legnagyobb hátránya talán az hogy rövid - elsősorban Vértesacsa felé lenne érdemes hosszabbítani, arrafelé erdő is, tó is akadna a nyomvonal mellé. Várható volt hogy nem itt épül az ország leglátványosabb vasútja, de közel sem unalmas, ahogy azt az elfogult média írja.

 

Összességében úgy érzem mindent megtettek Felcsúton az érdekében hogy egy jó kisvasutat építsenek, ami megérdemli, hogy félre tegyük az előítéleteket és próbáljunk egyszerűen kisvasútként tekinteni rá, és elfogulatlanul utazni egy kört. Sok sikert kívánok a folytatáshoz, és ha már eddig megépült, remélem a tervezett hosszabbítás is sikerül majd.