KápCity Creative Commons License 2016.09.20 0 8 107076

Lehet, hogy marhaság, de egy sima ok-okozati összefüggésből adódó eredmény.

A megrendelő BKK elvárja, hogy amit menetet megrendel a szolgáltatótól az ne maradjon ki menet, ez OK.

Váratlanul adódó forgalmi helyzetekre, operatív pótlásokra megrendel csomóponti/központi tartalékokat, ezek a KT-k, ez is OK.

Ezek a KT-k nem csak forgalmi ok esetén "pótolnak", hanem műszaki hiba (és személyzet hiány) esetén is, ez is OK.

 

Minden műszaki hiba miatt kimaradt menetért kötbérezi a szolgáltatót a megrendelő, ez is OK, akkor is, ha ezt menetet a BKV által kiadott KT lepótolja. Ennek a kötbérezésnek a mielőbbi megakadályozására a BKV is alkalmaz garázstartalékokat, azaz GT-ket. Ezeket a GT-ket, azért állítja ki minden egyes a telephely, ha annak valamely járműve meghibásodik és az nem képes a következő menetet teljesíteni, akkor a telephely a GT-vel lepótolhatja azt, ha tudja, azaz oda tud érni a műszaki hibás jármű következő végállomási indulására. Így max azért fog kötbérezni a megrendelő, ha nem alacsonypadlós járművel teljesítik a menetet, amivel a szolgáltató még mindig jobban jár, mintha le sem lenne pótolva.

 

A GT-k általában a garázsban várják a "bevetést", a járművezető legtöbbször átvesz szóló/csuklós kocsit is, de többségében inkább csuklóssal küldik ki. Előfordul, hogy végállomásra is kiküldi a telephelyi diszpécser, ha a vonalak telephelytől messzebb eső részein történik meghibásodás, akkor hamarabb oda lehet ezáltal érni és kisebb az esélye a kimaradt menetnek, asszem papíron az is egy teljes kimaradt menet, ha mondjuk a 30-ason csak Újpest-Központtól pótolom a menetet. A GT-k felett a szolgáltató telephely diszpécsere rendelkezik, a KT felett pedig a megrendelő BKK diszpécsere. Az, hogy a KT szóló vagy csuklós a megrendelő dönti el. Mivel adott esetben kelenföldi jármű hibásodott meg, az óbudás GT nem küldhető el a meghibásodott kelenföldi jármű pótlására, afölött a kelenföldi telephely diszpécsere nem rendelkezhet, hiszen ha egy óbudás jármű közben meghibásodik Újpesten vagy a környéken valahol, akkor azt az óbudai telephely nem tudja lepótolni, mert a kelenföldi kocsi menetét pótolja és ő lesz kénytelen benyelni az óbudai kimaradt menetet, amiért a kelenföldi menetet lepótolta.

 

Múltkor volt egy ugyan ilyen helyzet, hogy 9-esen a délpesti kocsi lerobbant valahol kifelé Budán, mivel értelemszerűen ők nem adnak Óbudára GT-t, minek is hiszen ott csak a 9-est adják pár kocsival, nem érné meg ott kocsit állomásoztatniuk, ezért az Óbuda->Kőbánya menetet kénytelenek voltak "benyelni", ahogy ilyen esetben Kelenföld is a Rákospalota->Pasarét menetet az 5-ösön. Ennek a problémának a kiküszöbölése inkább az lehetne ha az összes KT IK280 lenne, mert nagy befogadó kapacitású és az legalább (szinte) mindenhol elmegy, nem pedig pl cinkotás volvoval adni hétvégén a kőbányai garázsban állomásozó KT-t vagy épp a 7-esen egésznaposban járatni a cinkotás 280-ast míg a kőalsó KT cinkotás Volvo...

Előzmény: toto92 (107072)