DelSonar Creative Commons License 2016.07.21 0 0 14073

Na, akkor még egyszer...

Melyek azok az adatok, ami a központi egység rendelkezésére állnak?

Motor fordulatszám, seb.váltó áttételek, kerék kerülete. Ebből az áttételek és a kerék kerülete a központi egység számár fix kell, hogy legyen. Nem tudom pontosan, de lehet, hogy egyből a kimenő fordulatot is méri a rendszer, így nem az áttételekből számítják a tényleges kerékfordulatot.
Ami a lényeg: A rendszer egy fix kerékmérettel tud csak számolni.
Ezért teljesen mindegy milyen kerék van fent, legyen az traktorkerék vagy babakocsikerék, adott motorfordulatnál, adott sebességfokozatban mindkét esetben ugyanazt a sebességet fogjuk látni és ugyanannyi lesz a megtett távolság is óra szerint.

Viszont, mivel a nagyobb kerék nagyobb kerületet jelent, így adott fordulat mellett nagyobb távot tesz meg a kocsi, kisebb kerület mellett kisebb távot.
Így elmondható, hogy a valós sebesség és megtett távolság a fent lévő kerék kerülete és a központi egység által használt kerék kerületének eltéréséből számítható ki.
Ahány százalék az eltérés plusz vagy mínusz irányban, annyi százalék eltérés lesz a sebességben és a megtett távolságban is.
Magyarul az lenne az ideális, ha egy olyan funkció lenne a fedélzeti számítógépben, hogy meg lehetne adni az éppen használt kerék adatait és azzal számolna.
Mivel ez nincs, mindenki meghatározza a használt kerekének a kerületét és összeveti mondjuk a köztes mérettel, a 175/70R13-al. A kapott eltérés alapján csinálhat egy táblázatot és arról leolvashatja a mindenkori valós sebességét és számolhatja a valósan megtett távolságot. Ez, a gyári méretek esetében fél százalék körül van maximum, így elhanyagolható az eltérés. De azt hiszem, 2,5% a megengedett maximális eltérés.

 

 

Így van, ugyanazt írjuk, nagy keréknél kevesebb a mutatott érték, kisebb keréknél több :)

Előzmény: wector81 (14071)