sualsidal Creative Commons License 2016.07.18 0 0 63336

A szárny felső felületén mozgó/kinyíló felületek pontos neve spoiler-ek, amiknek kétféle feladatköre van: részben a FÉKEZÉS, ez kétféle módon működik, a levegőben szimmetrikusan a két oldalon nyílnak, de nem mindegyik és nem is teljesen  -  a nagyobb sebesség miatt van ez korlátozva. A másik fékező üzemmód kiválóan látható 36,41-nél, amikor leszállásnál a futó-berugózás hatására felnyílik mindkét szárnyon az összes spoiler, ezzel hirtelen lecsökkentve a felhajtóerőt megakadályozza a gép felpattanását a betonról (nagyon durva betonfogásnál azért ez nem mindig sikerül),  és rászorítják a betonra a gépet, így nagyobb a kerékfékek hatásfoka is.

A spoilerek másik üzemmódja a KORMÁNYZÁS, amikor  -  szintén nem mindegyik, csak a flight spoilerek  -  a szárnyvégen lévő csűrőkormánylapra rásegítenek, de mindig csak a felfelé kitérő csűrő hatását növelik, ez látható 12,27-nél, 35,33-nál, 36-28-nál 36,32-nél  és még sokszor a felvételen. Az se véletlen, hogy csak a felfelé kitérő csőrőre segítenek rá, ugyebár a szárnyprofil felfelé  aszimmetrikus, "púpos", ez miatt a felfelé kitérő csűrő áramlástanilag jelentősen le van árnyékolva, ezért kell neki a segítség.

30,55-nél látható a bal csűrő lefelé kitérítése (a gép jobbra bedől), ekkor a spoilerek zárva maradnak, majd 31,18-nál a pilóták visszacsűrnek, csűrő felfelé kitér és vele a flight spoilerek is, a gép meg szépen visszaáll vízszintes helyzetbe. Kb. 30 perctől, mikor már elég alacsonyan vannak és lassabban is repülnek, többször is látható a szél, a földközeli turbulencia hatása a jobban mozgó szárnyvégen (pl. 35,34-nél), 34,20 és 34,31 között meg a fékszárny teljes nyitása leszálló üzemmódba.

Szép repülés volt!!  :-)

Előzmény: DAttis (63324)