Mindegy hogyan iteljuk meg ezeket a fotosokat, ok mar a fototortenelem reszesei, elismert, jegyzett fotosok. Nem azert citaltam oket ide, hogy ertekeljuk oket, csak azt akartam megmutatni, hogy tobbfele modja van a kamera hasznalatanak.
Ok ugyanolyan tudatossaggal, precizitassal (vagy sokkal nagyobbal ) hasznaljak az eszkozeiket, mint azok a hobbifotosok, akiknel ott dol el a felvetel sikere, hogy eles-e, vagy sem.
Ezek a felvetelek annyira tudatosak, elore elkepzelt, megtervezett kepek, hogy nem azon mulik a sikeruk, hogy random toszigaljak a csuszkakat, es hopp, itt lesz jo, megallnak.
Ezek a felvetelek nagyobb reszt filmre keszulnek, keszultek, mar csak a koruk miatt is, de szuletnek hasonlok digitalis geppel is, biztosan szuletnek majd Pentax K-1-el is.
Az a lenyeg, hogy egy ilyen szintu eszkoz nagyon sokfele felhasznalasra alkalmas, akar kevesbe eles, misztikus fotok elkeszitesere is. A kamera nem tamaszt kovetelmenyt az objektivvel szemben, es forditva sem. Ezek kreativ eszkozok, a kreativitas resze a szabadsag, az alkotoi szabadsag.
Nem akarok belemenni tartalmi kerdesekbe, de nem tudom megallni, a megjegyzest: Saudek az egyik legoszintebb fotos, be meri mutatni azt a devianciat, ami valamilyen formaban a legtobb emberben benne van, legfeljebb elfojta, vagy letagadja. Nem feltetlen nemi eltevelyedesrol van szo, az is deviancia, ha baseball utovel meszarolnak le kiskutyat, vagy szembe nyomnak reflektorral az utolso 50 meteren az esti sotetsegben.