Nem vitatkozásképpen, csak hogy ne almát hasonlítsunk körtével, és hogy ne essünk abba a hibába, hogy egyértelműen kinyilatkozzuk, hogy "a troli drága, a dízel olcsó, és punktum", mert a helyzet ennél lényegesen árnyaltabb:
1. Ha a trolibuszhoz "vonalhossztól függetlenül kellenek transzformátorok", tehát az "üzemanyagot" el kell juttatni a járműhöz, akkor a dízelbuszhoz is kellenek üzemanyagkutak. Ha nincs a szolgáltató telephelyén kiépítve*, akkor a járművet kell eljuttatni az üzemanyagkúthoz. Ennek többletköltsége lehet, üzemanyag-felhasználásban, munkabérben, stb.
2. Ha a trolibuszhoz "kellenek szerviztelep, speciális gépek", akkor a dízelbuszhoz is kell telephely, ahol javítanak is, és ehhez kellenek speciális gépek, szerszámok. Egy mai dízelbusz legalább(!) olyan bonyolultságú, mint egy trolibusz, karbantartása hasonlóan magas szakértelmet igényel, és ennek munkabér-vonzata is hasonló. A felhasznált diagnosztikai/informatikai háttér is gyakorlatilag teljesen megegyező szintű.
Emiatt akkor is pénzbe kerül a dízelbusz is, ha éppen a telephelyen áll. Egy hibrid, vagy e-busz pedig bonyolultságában felül is múlja a trolibuszokat.
Viszont az elektromos buszok (járművek) üzemeltetéséhez ugyanúgy ki kell építeni az infrastruktúrát, mint ahogy az autózás hajnalán, úgy bő száz éve ki kellett építeni a benzinkutak hálózatát. Azt is mondhatnám, hogy az elektromos hajtású járművek elterjedését most pontosan az gátolja, ami százegynéhány éve a benzinesekét, amikor benzint még csak a patikában lehetett kapni, decinként. Most van néhány (pártucat talán) elektromos töltőoszlop az országban, lényegében reklámként, ingyenesen - de ha elterjedt lesz a plug-in technológia, akkor hány ezer ilyen csatlakozási pontra lesz szükség? Ennek kiépítése mekkora költség lesz?
A többivel nagy vonalakban egyetértek: jelenleg nem szabad már valóban számottevő költségen új trolihálózatot kiépíteni. Azonban egy meglevőt megszüntetni, és dízel vagy akár hibrid busszal helyettesíteni hasonló dőreség lenne. Elektromos busszal meg egyenesen öngyilkosság...
* egyszeri költség, ugyanúgy, mint a trolivezeték kiépítése, ugyanakkor a működtetése szintén költség, mint a trolivezeték karbantartása; a mértéke megállapítandó, de nem lehet azt mondani, hogy nincs ilyen költség