A hagyományos troli üzem mindíg drágább.
Ezt a politikusok (nem a mérnökök) úgy szokták eladni, hogy csak a 100 km-re jutó energia költséget közlik a plebssel.
Az meg elhiszi, hisz már az általános iskolában is kettes tanuló volt.
Régebben egy azonos* dizel trolibusz üzem és egy ugyan akkori csápos trolibusz üzem költségét 1:1,7-re vagy 1:1,8-ra adták meg.
Egyes elvetemült számítók megadtak kétszeres (2,0) szorzót is, mármint, hogy dupla annyiba kerül a troli de szerintem ez túlzás, nem igazolt.
Maradnék az 1:1,7-nél számomra ez a reálisabb.
Újabban (utolsó 5-7 év) amióta az új troli árak elszálltak**, azóta már egyáltalán nem túlzó a kettes vagy még magasabb arány szorzó.
A hagyományos, csápos troli ideje, ma úgy tűnik véget ért***.
A jövő valószínűleg a különböző elektromos busz hálózatoké lesz.
------------------------------------------
* = azonos üzem. példának = mondjuk 100 db szóló busszal, vagy 100 db szóló trolival kiszolgált, azonos hálózat.
Általában számításokhoz használják, mert a valóságban nincs ilyen.
-----------------------------------------
** = Valaha egy ha egy dizel busz volt 1 egység árú, akkor a belőle készített troli volt 1,2 vagy max,. 1,4 árú.
Például Ik-280.
Ma ha egy szóló városi busz kb. 55-65 millió forint, akkor az ugyanolyan tipusú szóló troli kb. 160-180 millió forint.
Tehát a régi 1,0-1,3 különbség ma már közel 1,0-3,0-as különbségre módosult.
-----------------------------------------------
*** = Az, hogy a csápos trolik kora leáldozott, nem jelenti azt, hogy a következő években - még meglévő csápos üzemek - nem fognak új, csápos trolit venni.