trizs77 Creative Commons License 2016.04.11 -1 1 9108

A hagyományos troli üzem mindíg drágább.

 

Ezt  a politikusok (nem a mérnökök) úgy szokták eladni, hogy csak a 100 km-re jutó energia költséget közlik a plebssel.

Az meg elhiszi, hisz már az általános iskolában is kettes tanuló volt.

 

Régebben egy azonos* dizel trolibusz üzem és egy ugyan akkori csápos trolibusz üzem költségét 1:1,7-re vagy 1:1,8-ra adták meg.

 

Egyes elvetemült számítók megadtak kétszeres (2,0) szorzót is, mármint, hogy dupla annyiba kerül a troli de szerintem ez túlzás, nem igazolt.

Maradnék az 1:1,7-nél számomra ez a reálisabb.

 

Újabban (utolsó 5-7 év) amióta az új troli árak elszálltak**, azóta már egyáltalán nem túlzó a kettes vagy még magasabb arány szorzó.

 

A hagyományos, csápos troli ideje, ma úgy tűnik véget ért***.

A jövő valószínűleg a különböző elektromos busz hálózatoké lesz.

 

------------------------------------------

 

* = azonos üzem. példának = mondjuk 100 db szóló busszal, vagy 100 db szóló trolival kiszolgált, azonos hálózat.

Általában számításokhoz használják, mert a valóságban nincs ilyen.

 

-----------------------------------------

 

** = Valaha egy ha egy dizel busz volt 1 egység árú, akkor a belőle készített troli volt 1,2 vagy max,. 1,4 árú.

Például Ik-280.

Ma ha egy szóló városi busz kb. 55-65 millió forint, akkor az ugyanolyan tipusú szóló troli kb. 160-180 millió forint.

Tehát a régi 1,0-1,3 különbség ma már közel 1,0-3,0-as különbségre módosult.

 

 

-----------------------------------------------

 

*** = Az, hogy a csápos trolik kora leáldozott, nem jelenti azt, hogy a következő években - még meglévő csápos üzemek - nem fognak új, csápos trolit venni.