zorko Creative Commons License 2016.03.22 0 0 28517

Néhány gondolatot "elszórok" én is - részben már mondták, de van olyan is, amit nem említettek, pedig fontos.

 

- Használj egyforma fényforrásokat. Az izzólámpa alapvetően tökéletes, teljesen színhű képeket eredményez. De egyforma izzókat használj, mert a kevert fénnyel nem lehet normálisan dolgozni. (Ezenkívül az azonos típusú eszközök használata egyszerű gyakorlati praktikumot is jelent, a legnagyobb előny, hogy csereszabatosak, egyik helyett bárhol, bármikor jó a másik is...)

 

- A werkfotód alapján nem jó a felállásod. A lámpákat messzebb kell vinni a sátor anyagától, azért hogy annak nagyobb felületét, és a teljes felületet egyenletesen világítsa meg. (A megvilágítás beesési szöge és távolságfüggése miatt van ez a dolog...) A sátor úgy működik, hogy a tárgy felől nézve, szép nagy világító felületeknek kell látszaniuk. Ez a felület úgy jön létre, hogy kívülről adod rá a fényt. Később variálhatsz majd a távolsággal, ha keményebb fényt akarsz, akkor kisebb foltot világíts a sátor felületére, de ez már más téma. (Egyébként ha távolabb viszed, képfaragó kollégát is megnyugtatod, a tűzveszély elkerülésével. :)

A lámpákat nem kell a sátor oldalaihoz igazítani. Elhelyezheted őket az élek vagy a sarkok mentén is - persze kellően távol, hogy a fény egyenletes legyen. (Ilyen esetben durván a sátor méretének min. 5-szörös távolságára számíts...) Ez azért jó, mert egyszerre több oldalát is meg tudod világítani, mintha több lámpád lenne. :) Persze a távolra vitt lámpákkal majd jön az a baj, hogy az objektívba is bevilágítanak... Árnyékolás...

 

- Figyelj a belső tér illetve a tárgy kivilágítottságának egyenletességére. Ezt a legegyszerűbben úgy tudod ellenőrizni, hogy ha lefényképezel egy sík homogén felületet a tárgy helyén (többféle szögben elhelyezve). A hisztogrammnak keskenynek kell lennie (szinte  egy "tüskének", hogy ha kicsi az eltérés a képpontok világossága között.) Fél blende eltérés már elfogadhatatlanul sok!

 

- Kontrasztot fel kell nyomni, némileg a szaturációt is. Ennek az az oka, hogy az egész fényképezés a fény-árnyék hatáson alapuló nagy árnyalatterjedelem kezelésére van felkészítve. Ugyanakkor az általad megcélzott "sátras műfajban" a fény-árnyék hatás megszüntetése, erős csökkentése a cél, hogy csak a felületi struktúra, és a tárgy saját színei, tónusai maradjanak. Mivel kisebb a fény-árnyék kontraszt, ezért az ilyen kis kontrasztú képek elég "lapos", élettelen hatásúak lesznek, ha hagyományos technikával dolgozod ki őket. Bizonyos értelemben ez a műfaj hasonlít a repró fényképezéshez...

 

 

 

Előzmény: dr. Lópici Gáspár (28513)