k.novotny Creative Commons License 2015.11.18 0 0 2778

A cég ma is müködik

 

HRS-Traffic Közlekedési Szolgáltató és Fejlesztő Kft néven

 

 

 

Elődünk nyomán az egykori vasúti lámpagyárosról és a gyárról:

 

A vállalatot Krolupper József, a cs. kir. szab. Osztrák Államvasút Társaság nyugalmazott tisztviselője alapította 1854-ben. Üzlettársként vejét, Lugossy Ignácot vette maga mellé.A Bp. VIII. Hunyadi u. 3. sz. alatti gyártelepen berendezkedett vállalkozás üzleti profiljába eredetileg vasúti jelzőlámpák és egyéb jelzőberendezések, valamint különböző vasútfelszerelési cikkek gyártása tartozott: ez a gyártmánylista a következő néhány évtizedben szinte teljesen változatlan maradt. A Krolupper-cég mondhatni kizárólag közületek részére szállított, rendelői sorában a Magyar Államvasutak, a Magyar Posta, a Magyar Honvédelmi Minisztérium, a Magyar Állami Gépgyárak, valamint egyéb hazai és osztrák vasúttársaságok játszották a vezető szerepet.A vállalat 1905-ben Lugossy Ignác kizárólagos tulajdonába került. 1914. március 1-én Lugossy Ignác fiának, Lugossy Gézának társtagként való belépése következtében az addig egyéni cég közkereseti társasággá alakult át. Az I. világháború végén a vállalat a gyérülő foglalkoztatás és a kedvezőtlen értékesítési viszonyok következtében súlyos pénzügyi válságba került. A bukás elkerülése érdekében a tulajdonosok - Lugossy Ignác és Lugossy Géza - egy 1918-ban megkötött szerződés alapján társtagként bevonták az üzletbe a Magyar Fémlemezipar Rt-ot: e pénzügyi manőver révén jogilag - formálisan - továbbra is fennmaradt a Krolupper József közkereseti társaság, de a kizárólagos tulajdonjog, valamint a közvetlen felügyeleti és rendelkezési jog gyakorlatilag a Magyar Fémlemezipar Rt-ra szállt át. Ez utóbbi csak a számára gazdaságilag kedvező alkalomra várt, hogy a Lugossy-családdal kötött szerződésben lefektetett jogait érvényesíthesse, és a Krolupper József céget jogilag is megszüntetve, azt magába olvassza.Az 1923. év végén Lugossy Ignác és Lugossy Géza - a megkötött szerződés cégjogilag hibás voltára, valamint a szerződés megszegése folytán őket ért anyagi károkra hivatkozva - polgári peres eljárás eredményeként visszaszerezte a Magyar Fémlemezipar Rt-tól a Krolupper-cég tulajdonjogát. Röviddel ezt követően a vállalatot részvénytársasággá alakították át: az 1923. december 15-i hatállyal létrehozott Krolupper J. Vasúti Jelzőlámpa-, Fém- és Bádogárugyár Rt. alaptőkéjét 150 milló K-ban állapították meg. Ez az összeg a pengőre való áttérés kapcsán, az 1926. évi felértékelés során 75.000 P-re módosult .Változás következett be az üzletpolitikában is. A piaci igényekhez való rugalmasabb alkalmazkodás érdekében kiszélesítették a gyártási profilt: az addig egyeduralmat élvező vasúti jelzőberendezések mellett megkezdődött a jó értékesítési lehetőségeket nyújtó fém- és bádogáruk, elsősorban a norinbergi bádogáruk termelése.Az 1925-1935 között évi átlagban, 40-80 munkást foglalkoztató vállalat az 1930-as évek második felében - a háborús felkészülést célzó hadiipari termelésbe való igen intenziv bekapcsolódás hatására - rohamos fejlődésnek indult és 1939-ben már 550 munkással dolgozott. Ezeknek az éveknek a pénzügyi eredményei tették lehetővé a Bp. X. Monori út 1/3. sz. alatti új gyártelep létrehozását.1940-ben a vállalat lényegében teljes részvényállománya a Lugossy-testvérek /Géza és József/ tulajdonában volt, feleslegessé vált a részvénytársasági forma további fenntartása: a vállalat Lugossy Géza József és fivére "Krolupper-féle" vasúti jelzőlámpa és fémárugyár cégnévvel közkereseti társasággá alakult át. 1941-ben a cégszöveg - a közkereseti társasági forma változatlan megtartása mellett - Lugossy Testvérek Krolupper Művei-re módosult.A Budapestért vivott harcokat követően a vállalat a Vörös Hadsereg harcoló alakulatai részére dolgozott, majd 1945 második felétől kezdve - a polgári célokra történő gyártás megindítása mellett - bekapcsolódott a jóvátételi szállításokba is. 1946-ban 300 munkást foglalkoztatott.A Lugossy Testvérek Krolupper Müvei céget 1948-ban államosították, teljesítménye ebben az időben a békebeli produktum 40 százalékát érte el.1949. május hóban több kis üzemet olvasztottak be a vállalatba, amely ekkor a Fémtömegcikkművek nevet vette fel. Ezen a néven működött 1963. június 3o-ig. 1963. július 1-i hatállyal elveszítette önállóságát, a néhány vállalat egyesítéséből ekkor létrehozott Danuvia Központi Szerszám és Készülékgyár egyik gyáregysége lett. Még jelenleg is ebben a szervezeti keretben folytatja tevékenységét.

 

(forrás: Budapest Főváros Levéltára)

Előzmény: Pályaőr (2777)