Folytatva a történetet:
Szintén a mindenképp meglátogatandó programok közé szerveztük a Légierő Központi Múzeumát Monyinóban. A gyűjtemény Moszkva mellett található, a várost megkerülő autópálya gyűrűtől mintegy 22 km-re. Ha nem autóval van az ember, vonattal vagy autóbusszal viszonylag könnyen megközelíthető a helyszín. Mi a Moszkva - Noginszk között menetrend szerint közlekedő busszal mentünk. Izmajlovóból indulva bő egy órát vett igénybe az út, köszönhetően az óriási forgalomnak, és az elég gyakori megállóknak. Leszállás után, a buszmegállótól mintegy 15 perces sétával jutottunk a múzeumhoz.
Nem tartom magam a jó értelemben vett fanatikus „repülő őrültnek”, de azért kevésbé hozzáértőként is nagyon érdekel a téma. Na, ez a hely a repülés szerelmeseinek maga a valhalla! Azt mondják, kategóriájában a világ egyik legnagyszerűbb gyűjteménye! Lenyűgöző!
Rögtön az első, alig néhány éve átadott épületben - ahol a jegypénztár is van, két csarnokban rendeztek be tárlatokat. Itt leginkább a II. világháború idején szerepet játszó géptípusokat, motorokat, fegyvereket, stb. lehet megtekinteni. Az első képen, a főút mellett, a Légierő Akadémia területének egykori déli bejárata.
![](https://img.index.hu/imgfrm/8/0/8/5/THM_0013278085.jpg)
Az igazi durranás viszont ezután jön. Nagyjából 12 hektáros területen rengeteg technikát csodálhatunk meg. Egyes források több mint 170 gépről írnak, bevallom, én nem számoltam őket. A kollekció értékét még inkább növeli, hogy sok-sok ritkasággal találkozik az ide látogató, hiszen számos prototípust, kísérleti darabot, vagy csak alig néhány példányban legyártott típust állítottak ki. Noha nem vagyok szakértő, néhány érdekességet azért megemlítenék.
Szuhoj-100-as, vagy T-4 néven ismert szuperszonikus kísérleti repülőgép. Felderítő illetve csapásmérő (stratégiai bombázó) feladatokra tervezték, de végül soha nem került sor a sorozatgyártásra. Mindössze 10 alkalommal repült a hetvenes évek első felében. A főként titánból és acélból készült gép feltűnően hasonlít a polgári Tu-144-re, bár annál valamivel kisebb. Érdekesség, hogy a tesztpilóta, Vlagyimir Iljusin, a híres tervezőmérnök Szergej Iljusin fia volt.
![](https://img.index.hu/imgfrm/8/0/8/7/THM_0013278087.jpg)
Összesen csak két példány készült ebből a monstrumból, az egyik itt Monyinóban látható, a másik Moszkva egyik elővárosában, a Mil helikoptergyár területén (55° 40’ 02” 37° 55’ 56”). A Mi-12-es, méreteit és szállítókapacitását tekintve is, a legnagyobb helikopter, amit valaha készítettek.
![](https://img.index.hu/imgfrm/8/0/9/1/THM_0013278091.jpg)
Speciális csúszótalpakkal ellátott, Sz-26 névre hallgató, kísérleti Szu-7-es. A ’60-as évek derekán végeztek sikeres teszteket a géppel, amely így képes volt laza, vagy akár egyenetlenebb felületű talajról is működni. A talp speciális kialakításának köszönhetően betonra is le tudott szállni.
![](https://img.index.hu/imgfrm/8/0/9/5/THM_0013278095.jpg)
Többek között a szovjet űrsikló programhoz használták ezt az egyedi kialakítású repülő szerkezetet. A MiG tervezőiroda 105-11-es számú „termékét”/”gyártmányát” (изделие 105-11) - ahogy hivatalosan nevezték, különféle aerodinamikai próbáknak, kísérleteknek vetették alá.
![](https://img.index.hu/imgfrm/8/0/9/9/THM_0013278099.jpg)
A különlegességek mellett, természetesen, a laikusok által is jól, vagy legalábbis jobban ismert gépek között lehet sétálgatni, bámészkodni. A következő fotókon - egyebek mellett - olyan technikák láthatóak, mint a Mi-24, Szu-35 (Szu-27M), Mjasziscsev 3M, Tu-22, MiG-29, Mi-10K, MiG-31, MiG-25, Il-76, Tu-144, stb.
![](https://img.index.hu/imgfrm/8/0/9/2/THM_0013278092.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/8/1/0/2/THM_0013278102.jpg)
![](https://img.index.hu/imgfrm/8/1/1/0/THM_0013278110.jpg)
Tu-141 - Sztrizs, közepes hatótávolságú felderítő robotrepülőgép, mellette a vontatható indítószerkezete. A ’80-as években, egészen a hidegháború végéig rendszerben volt.
![](https://img.index.hu/imgfrm/8/0/9/6/THM_0013278096.jpg)
Tu-4-es stratégiai nehézbombázó, az amerikai B-29 kópiája. A Bika. Az első szovjet atomfegyver hordozó képességű repülőgép. 1954. szeptember 14-én egy ilyen típusból dobták le az első olyan atombombát, amelyet harcászati gyakorlat részeként vetettek be a Tockoje közeli gyakorlótéren. A jobb oldani fotón pedig az a Tu-95-ös, aminek „V” jelű változata 1961 októberében ledobta minden idők legnagyobb hatóerejű termonukleáris fegyverét, a Cár bombát Novaja Zemlja felett.
![](https://img.index.hu/imgfrm/8/1/0/8/THM_0013278108.jpg)
Érdemes összehasonlítani a Mi-26-os szállítóhelikoptert a mellette megbújó Szu-17M4-el. A Szuhoj függőleges vezérsíkjának teteje a heli pilótafülkéjének magasságában van…
![](https://img.index.hu/imgfrm/8/1/0/7/THM_0013278107.jpg)
A végére pedig egy igazi kincs az ínyenceknek. Hójáróvá átalakítható, tuningolt Pobeda (Kamov, Szever-2). Fantomas könyöröghet a licencért. :)
![](https://img.index.hu/imgfrm/8/1/1/1/THM_0013278111.jpg)