Még mindig Madrone fórumtárs elébb hivatkozott hozzászólására írnám a következőket, de már a jászsági vicinálissal, illetve az ott 1982 augusztusában tett utazásommal kapcsolatban:
Tudod, az úgy volt, hogy... (;-D)
Szóval az én vonatomat valóban Gokart húzta, de azért találkoztam ott akkor 375-ösökkel is!
Konkrétan, és amennyire az emlékek visszajönnek, Vámosgyörkben a bakon az "én szerelvényem" előtt is egy 375-ös állt, csak az a baj, hogy az ütközőbak felől! Egy darabig még reménykedtem, hogy a Gokart csak a tolatási műveletet végzi a 375-ös kiszabadítására, de aztán egy vasutas ezen utolsó reményemet is szétoszlatta, amikor kérdésemre közölte, hogy majd ez a dízel fogja vinni a vonatot. Pechhh...!
Bár "rosszabbul" is járhattam volna, mert Jászapátiban az ellenvonatot egy 2000-es Dácsia húzta. Hát, ez még annyira sem lett volna kuriózum akkor, mint mondjuk az M32-es! Legfeljebb annyiban, hogy még az eredeti festésben "tetszelgett", ami a 2000-es Dácsiáknál már ugye narancs, de még a szinte barnába hajló sötét változat, a vezetőfülke teteje pedig a kipufogódobbal együtt ezüstszürke. Persze mindezt ott és akkor már kellőképpen bemattult, fakó változatban kell elképzelni!
De, hogy a gőzösökhöz visszatérjünk, Jászapátiban a fűtőház előtt láttam egy -emlékeim szerint gőzben álló- 424-est is! Azt nem tudom, hogy ez valami helyi tartalék lehetett-e, vagy esetleg tehervonatokat továbbított, mondjuk Újszász irányába? Mert itt eszembe jut, amit talán az IHO 324/375 különszámában olvastam, hogy a Jászapáti - Vámosgyörk szakaszon olyan gyenge állapotú volt a pálya, hogy még a 324-esek is csak leszerelt hajtórúddal, szén és vízkészlet nélkül közlekedhettek arra. Írja ezt vélhetően az 1980 körüli állapotokról. Az persze előfordulhat, hogy '82-ig mégiscsak feljavították a pályát, hiszen a gyöngyösi ingán közlekedő, akkor már 424-esek honos fűtőháza is Jászapáti volt, tudtommal.
No, de vissza azon utazásomhoz, Újszászon állt a tároló csonkában mégegy, a jászapáti vonalhoz tartozó mellékvonali szerelvény, ennek élén már 375-ös pihegett. Ez azonban sajnos valami később induló vonat szerelvénye lehetett, mert Újszászról érkezés után az "én szerelvényem" fordult vissza (dízel)mozdonyostul Vámosgyörk felé, így visszaútban is a dízelmotor berregését hallgathattam az első kocsiból a 375-ös kifúvása (kiütése! :-)) helyett, és max a kipufogógázok illatában gyönyörködhettem a jó kis békebeli gőzmozdonyszag, koromszag helyett... :-(
U.i: Én '82-ben töltöttem a 14-et (talán ez volt az első, önálló nagyobb utazásom), így még nem voltam annyira tudatos vonatvadász, hogy Magyarország mellékvonalait módszeresen számontartva igyekeztem volna kipécézni a vélhetően akkor még gőzüzeműeket! A jászságba is csak azért indultam el, mert voltak Jászapátiból származó ismerőseink, akik mesélték anno, hogy arrafelé még "most" is füstösvonat jár...