Mágus23 Creative Commons License 2015.09.19 0 1 60038

ÜDV!

Szó eset a múltkorában a 324 sorozatnál a 900 as gépek egy részénél felszerelt légűrfékről . Rövid ismertetése:

Az önműködő Hardy rendszerű vákuum gyorsfék

 

A fékberendezés működése a légritkítás elvén alapul. A kétkamrás rendszerű fékek csoportjába tartozik, azaz a fékhenger dugattyújának mindkét oldalán egyenlő nyomás van. (légritkítás) Abban az esetben amikor a dugattyú mindkét oldalán egyenlő légritkítás uralkodik, akkor a fékberendezés oldott állapotban van. Amikor levegőt engedünk a fék fővezetékébe, akkor a fékhenger egyik részén megmarad a vákuum, a másik részén pedig a fékhengerbe engedett levegő mértékéhez képest növekszik a levegő nyomása, és ezzel bekövetkezik a levegő bebocsátásának megfelelő fékezés is.

A fékberendezés tehát önműködő rendszerű, mert abban az esetben ha a vonat, illetve a fővezeték elszakad, akkor a fővezetékbe levegő kerül és fékezés következik be. A fékberendezéshez szükséges vákumot a mozdonyvezetői védházban elhelyezett gőzzel működő kettős légszívóberendezés állitja elő. A fékberendezés fővezetékét a lehető legtömörebb állapotban kell tartani. A vonat fékezése a légszívó berendezés kezelésével lehetséges. A kettős légszívóra azért van szükség, hogy az un. nagy légszívó állandó vákumot tudjon fenntartani az állandó vákuum szabályozására pedig az un. kis vagy második légszívó szolgál. A két légszívó egy szerkezeti egységet alkot. A fékezéshez szükséges vákumszabályozás a nagy légszívóval történik. Üzemi fékezésnél a fékhenger alatt lévő golyós kormányszelep a fékezést, gyorsfékezés esetén pedig működésbe lépnek a gyors működésű kormányszelepek, amelyek külső levegőt engednek minden fékhengerbe, ezzel nagymértékben fokozzák a fékezés gyorsaságát.

A vákum fékberendezés esetén a fékezés erősségét tetszés szerint lehet szabályozni. A fékezés szabályozása között a fékberendezés oldása nem szükséges. Ezt a módozatot legcélszerűbben a légszívó gőz és légszelepeinek megfelelő beállításával lehet elérni.

Az ábrán látható, hogy a mozdonyon két fékvezeték helyezkedik el, a nagyobb méretű fővezeték a kocsisor, a kisebb átmérőjű vezeték pedig a mozdony és a szerkocsi fék működése céljából van elhelyezve. Két mozdonnyal történő vontatás esetén, illetve előfogat esetén mindkét mozdony saját légvezetékét össze kell kapcsolni. A mozdonyfék vezetékeinek külön légszívója van (kis légszívó) és a kocsik működésétől külön is működtethető. A kocsikon található üzemmódváltó szelep két állású egyszerű, vagy gyorsfék működést tesz lehetővé.

A légszívó fékező csapjának állásai úgy az egyszerűbb mint automatikus üzemmódban a következők. Első állásfék feoldva. Második állás menet állás. Harmadik állás középállás. Negyedik állás kocsisor fékezve. (üzemi fékállás) ekkor  csak a kocsisor van fékezve, míg a mozdony fékberendezései oldott állapotban vannak. Ötödik állás kocsisor és mozdony fékezve. A fékberendezés működésének elvéből adódóan a vonat teljes fékezése amikor a mozdony és a kocsisor is fékezve van, csak erősebb fékezés esetén valósítható meg.

A mellékelt ábrán a berendezés egyes részletei láthatóak.

D. gőzbeeresztő szelep a légszívó számára. L. kettős légszívó. W. kocsivezeték nyomásszabályzó szelepe. l. mozdonylégszívó. I. kocsifékvezeték. II. mozdonyfékvezeték.

b. mozdonyfékvezeték fékező szelepe. v. kettős légűrmérő. (vákumméter) B. fékhenger.

III. fékoldó vezeték. E. oldószelep.  k. fékkapcsolat. AT szerkocsi gyorsműködésű kormányszelep.

Piros x a kettős légszívó ennek a kivezetése van a mozdonyok tetején a 324 es nél a gőzdóm mellett.