[fidelio] mindegy Creative Commons License 2015.05.27 0 0 1592

Baráti Kristóf hohenemsi koncertjéről május 25-én írt kritikát Fritz Jurmann a térség lapjába, a Voralberger Nachrichtenbe. Természetesen a fiatal hegedűművésznőre összpontosított, ahogy korábban is ő számolt be a beszámolóban említett másik fellépéséről.

 

 

Das Kammerorchester Arpeggione mit Kristóf Baráti und Elisso Gogibedaschwili im Rittersaal Hohenems.  Foto: JU

 

 

Szemben a profival

A hegedűstehetség Elisso Gogibedaschwili ragyogóan mutatkozott be az Arpeggione Kamarazenekarral.

A Várkastély lovagtermének szombat esti közönsége ünnepléssel fogadta a két tehetséges művészt, a magyar hegedűst és dirigenst, Baráti Kristófot és a mindössze 15 éves hegedűsszólistát, Elisso Gogibedaschwilit, aki bravúrosan debütált az édesapja által alapított nemzetközi Arpeggione Kamarazenekarral, amelynek a kurátora is.
Ez az a felkérés, amelynél még akkor sem érezhető az apai protekció, ha az egyértelműnek tűnik, hiszen Elisso se nem "csodagyerek", se nem akar az lenni, de már egy érett fiatal művész, ami ebben a korban még nehezen képzelhető el. Legutóbbi nemzetközi fellépései során (pl. Jeruzsálemben és Torontóban) a kritikusok és a közönség ünneplése ezt csak megerősítette. Mindeközben Elisso, a grúz Irakli és a japán Cecilia muzsikusházaspár gyermeke, egy igazi "lustenaui születésű" maradt, aki már hat éves kora óta minden szombaton fáradhatatlanul utazott édesapjával a karlsruhei Josef Rissin hegedűóráira. Semmiből sosem lesz valami.
Még igen emlékezetes a 2013 novemberében, a németországi Lustenauban való fellépése a Müncheni Szimfonikusokkal a Sibelius-hegedűversennyel. A mostani szereplése könnyebbnek tűnhetett, mivel a hegedűs és dirigens Baráti Kristóf mellett mindig a második hegedűszólamot játszotta. A látszat viszont csal.
Már a híres d-moll Bach-hegedűversenyben is érezhető volt a különben ölelkezően ellentpontozó egyenértékű szólószólamok kitűnő összhangja, és Elisso mindvégig megállta a helyét edzett profi partnerével szemben.

Áradó muzikalitás

Már a megjelenése, elegáns vonóvezetése is nyilvánvalóvá teszi, hogy nagy jövő vár erre a kiemelkedő tehetségre: áradó a muzikalitása, ami érezteti, hogy a fiatalság gondtalanságát már jó irányba terelték, bármely fekvésben csiszolt a hangja, és hihetetlen biztonsággal és tisztasággal mélyed el Bach hangzásvilágában. A hab volt a tortán a virtuóz szalonzene kedves darabja, Pablo de Sarasate "Navarrája", kissé olvatagon és mindkét szólista részéről az összes elképzelhető technikai követelményt teljesítve.
Elisso ebben a műben is ragyogó társ volt, tökéletesen és kitartóan játszotta az egy terccel lejjebbi párhuzamos szólamát. Magától érthetődő nyugalommal fogadta a közönség ovációját. Később az Arpeggione Kamarazenekar is kitett magáért, a sok próba és a megelőző számos koncert hatása jól érezhető volt a lendületes, ezüstösen csillogó, játékos és kiegyensúlyozott előadásukon. Ehhez járult az igen pontos játékuk, holott a teljes első részben "egyedül", az elfoglalt hegedűs-karmester irányítása nélkül játszottak.
Utóbbi a két versenymű között a kevéssé ismert korai Mendelssohn-hegedűverseny (d-moll) szólóját játszotta elképesztő művészi interpretációval.
Hasonlóan magas szinten dirigált Baráti. Például a sokat játszott 40., g-moll Mozart-szimfóniában - amelyet a közelmúltban Voralbergben is többször hallottam - mutatta be azt a kifejező képességét, amellyel érthető és befogadható lesz ez a muzsika. Minden nagyon világos lett a szükség szerint dinamikus, temperamentumos és bájos megoldásokkal, máshol pedig a kellően határozott megközelítéssel, amelyeket megfelelő akcentusokkal és disszonanciákkal hangsúlyozott ki. A zenekar maximálisan összpontosított a darabban, és áttetsző Mozart-hangzásával az est újabb csúcspontjává tette a szimfóniát. Hasonló színvonalon adhatják majd elő a nyári, hosszabb amerikai turnén.


xxxxx


kiegészítésül:


- a fiatal hegedűs honlapja: http://www.elisso.eu/

- a kritikában említett egyik koncertről, de éppen a Budapesti Olasz Intézetből a vasutasokkal:

https://www.youtube.com/watch?v=VhKJclg2aBI

- és egy további, közel másfél évvel korábbi, vagyis 11 évesen játszott, itteni koncertből, a Nemzeti Galériából:

https://www.youtube.com/watch?v=yomeTFmlRyU#t=12

 

- négy hónappal később a Bruch-hegedűversenyt Szombathelyen is előadta: http://vaskarika.hu/hirek/reszletek/4279/folyamatos_mozgas_a_lelek-elisso_gogibedasvili_hegedumuvesszel_b/