Törölt nick Creative Commons License 2010.10.28 0 0 984

Annyiban volt "mendelssohni-i", hogy dominált a kórus. A teljesen hiteles 4+4 szólistából álló "kórus" lett volna, amelybe a "szólisták" nagy része is beletartozik. De még ha a szólisták mellé csak 8+8 tagú kórusok álltak volna fel, akkor is kiegyenlítettebb lett volna a hangzás - a kórus teljesen "ledarálta" a két zenekart, amelyek mérete csak annyival volt nagyobb a hitelesnél, amennyire a tér megkívánta.

Az a gond, hogy már ozzászoktunk a "mendelssohn-i" hangzáshoz, sőt: mást talán nem is ismerünk (csak aki hallotta a Petite Bande legújabb felvételét, vagy McCreesht - az látja be, hogy miről beszélek) - Gardiner, Herreweghe, Koopman és a többi: mind túlméretezett kórussal dolgoznak. Ez esetben még a szokásosnál is nagyobb volt a kettős kórus. Ez a hangzáskép már végleg a romanikus oratórium világa felé mutatott és nem a barokk egyházi concerto filigránabb világa és hangzása felé. Az előadás kiváló volt: a "hangszerelés" volt hibás: historikus szempontból legalábbis.

Egy ilyen kórusfelálláshoz modern hangszerek jobban illettek volna. Szerintem.

Előzmény: [fidelio] charpentier (983)