APT Creative Commons License 2015.07.14 0 2 13303

Ezek emelik-süllyesztik az ingarugó befogási pontját - finombeállításra, az óra pontosságának jusztírozására szolgálnak, ugyanarra, amire az ingán lévő állító csavar is, csak kisebb átfogással és finomabb beállíthatósággal. Egyébként a "megszokott" Clement-járatos, "hétköznapi" kis kerek rugójáratú szerkezet, elég gyakran előfordul.

És attól tartok, hogy teljes bizonyossággal megmondani, hogy ez volt-e eredetileg is ebben az órában, vagy valamikor később párosították őket egymással - gyakorlatilag lehetetlen.. A legvalószínűbb, hogy igen, egykorúak, mivel ezek a szerkezetek - bár pontosságukat és minőségüket tekintve középkategóriásnak minősíthetők - végtelenül tartósak és strapabírók, javíthatók is, így egy épen maradt, megkímélt tokban ritkán ment tönkre annyira egy szerkezet, hogy cserére szoruljon. De mivel "szabvány méretűek", és ezt a konstrukciót különböző gyártók közel egy évszázadig (!!!) gyártották nem jelentős formai eltérésekkel, sokféle kivitelben (volt felsütős, negyedütős, Brocot-járatos, Graham-járatos precízebb kivitel is, de még betétjárathoz, billegőhöz is készítettek ilyen szerkezetvázat) - így még annak is volt realitása, hogy akár a gyártás után 50-80 évvel, vagy elfekvő készletből akár egy évszázaddal később is kerülhetett hozzá tökéletesen típus-azonos új szerkezet...

 

Hozzátenném: éppen ezért nincs jelentősége ennek igazán. Ezek nem egyedi órák, nem képviselnek különlegesen nagy értéket sem, így az óra szépsége, autentikussága (beleillő, korhű legyen a szerkezet) és állapota a fontos - a többi nem igazán, nem is érdekel senkit... Olyan ez, mint egy régi, de nem rendkívüli különlegességű veterán autó, mondjuk egy 50 éves Mercedes - senkit nem érdekel, ha váltót, de akár motort is cseréltek benne valamikor, csak a pontosan bele való, típus-azonos és jó váltó/motor legyen benne, a többi nem számít... A számokat-komponenseket összenézegetni az egyedileg készült különlegességeken szokás...

Előzmény: monarchia83 (13301)