hmsoft Creative Commons License 2015.04.29 0 0 419279

Ott van még a vonatszakadásjelző is. Az úgy működik a tehervonati mozdonyokon, hogy a kormányszelepbe épül be, és figyeli a csapolókamra nyomását, meg a fékhenger (vagy fiktív fékhenger) felé vezető csatorna nyomását. A mv. által végrehajtott fékezéskor a kormányszelep működésbe lép, a csapolókamra nyomása megemelkedik, ezt a 418-as érzékeli és átkapcsol egy mikrokapcsolót. Aztán megjelenik a fékhengernyomás, és az is bekapcsol egy mikrokapcsolót, amely kiejti az elsőt, és alaphelyzetbe állítja a berendezést. De az első mikrokapcsoló segítségével addigra már kiejtettek a motorkontaktorok, illetve amíg a második mikrokapcsoló át nem kapcsol, addig fényjelzés történik (a vezetőasztalon). Vonatszakadásnál a mozdony kormányszelepe a csapolásig biztosan eljut (hiszen a fékezőszeleppel ellentétes vége felől szakad valahol), tehát az első mikrokapcsoló működésbe lép és megszünteti a vonóerőkifejtést. Mire a kormányszelep elkezdene fékhengert tölteni, a fékezőszelep nekiáll utántáplálni (menetállásban 8 mm furatnak megfelelő keresztmetszeten), és a fékezési folyamat igen jó esélyekkel meg fog szakadni: a fékhengertöltés nem jut el odáig, hogy a második mikrokapcsoló megszólaljon. Ezek után a mv-t igencsak gondolkodóba kell hogy ejtse az a körülmény, hogy ő semmit nem csinált, de bejelez egy lámpa vagy piktogram (ha van a mozdonyon fedélzeti berendezés, akkor egy udvarias női hang is konstatálja az eseményt, a "figyelem!" szóval bevezetve, ami automatikusan annyit tesz, hogy éberségi gomb kezelendő, máskülönben kényszerfékezés jön), és a vonóerőkifejtés is megszűnik. (Kicsit problémásabb a helyzet, ha automatikus járművezetőrendszer működik a gépen, hiszen akkor a mv. tényleg nem csinál semmit. De remélhetőleg figyel ez esetben is annyira, hogy rájön, hogy a bekövetkezett esemény egyáltalán nem normális úgy, ahogy bekövetkezett.)

Természetesen előfordulhat, hogy a vonatszakadásjelző első mikrokapcsolója épp akkor megy tönkre és/vagy épp akkor tűnik el az akkufeszültség a mozdonyon. Vagy a fél vonat nem volt fékezve, mert jó formában voltak a narancssárga emberek (a fékpróbakor legalább ketten egyszerre, plusz mv.). És a mv. azt sem vette észre, hogy ötkilométeres fékutakat produkál. És pont a vonatnak az a fele szakadt szét, és pont úgy, hogy a szétszakadó féktömlő visszaakadt a helyére. És még egy fekete macska is átsétált a vonat előtt. :)

hm

Előzmény: Rollende Landstrasse (419277)