2. Kaposvári Közlekedési Központ (lenne, majd egyszer) a szokásos EU beruházások mintájára pedig mindenféle egyéb fejlesztést is magába foglal, pl: alul- és felüljárók (közúti is, 2db), buszpályaudvarok, komplett városrész rehabilitáció, stb.
Szerintem nagyon helyes, ha az ilyen pontszerű, vasútfejlesztésnek álcázott városfejlesztési és közútfejlesztési projektek nem a vasúti források terhére valósulnak meg (lásd még Kecskemét). Amíg a magyar vasútvonalak megújulási ciklusa a végtelenbe nyúlik, luxusnak számít pontszerűen 1-1 állomást huszonharminc milliárdból fényesre polírozni. Főleg, ha a becsatlakozó vasútvonalak, a járműpark és a menetrend színvonala is kritikán aluli, és ez az utasszámon is tükröződik.
Ha 30 milliárd forintot vasútfejlesztésre akarok elkölteni Kaposváron, akkor:
- épüljön egy stabil 100 km/h-ra alkalmas pálya Dombóvár-Somogyszob közé (felépítménycsere, ~10 mrd)
- épüljön egy stabil 80-100 km/h-s pálya Kaposvár-Fonyód közé (felépítménycsere, ~5 mrd)
- épüljön egy stabil 60-80 km/h-s pálya Kaposvár-Siófok közé, ahol a domborzat engedi, esetleg kisebb ívkorrekciókkal (~5 mrd)
- szerezzünk összesen 10-12 villamos és dízel motorvonatot (lehet jó minőségű használt jármű beszerzés is)
- vizsgáljuk felül a megállók elhelyezkedését és forgalmát, lehetőség szerint nyissunk újakat, vagy helyezzük át a régieket igazodva az utasigényekhez
- létesüljön ütemes, kínálati, hivatásforgalmi igényeket kiszolgáló menetrend Kaposvár térségében, kisstílű vonatkilométer-korlátozások nélkül
A cél hogy a térségi közlekedés gerincét a vasút alkossa, megfelelő infrastrukturális és menetrendi feltételek biztosításával.
Egy ilyen intézkedéscsomag a vasút térségi versenyképességét növeli, finanszírozzuk nyugodtan vasútfejlesztési forrásokból.
Ha 30 milliárd forintot városfejlesztésre akarok elkölteni Kaposváron, akkor:
- Legyen komplex városrész-rehabilitáció a vasútállomás környékén
- Süllyesszük le a vágányokat, hogy a városi közúti forgalom akadálytalanul tudjon zajlani az elvágott városrészek között
- Épüljenek új felüljárók, hiányzó városszerkezeti kapcsolatok
- Épüljön gyalogos zóna
- Helyezzük át a buszpályaudvart
Mivel a fenti intézkedéscsomag alapvető célja nem a vasút versenyképességének a növelése hanem a város fejlesztése, ezért azt elsősorban nem vasútfejlesztési, hanem városfejlesztési forrásokból (regionális operatív programból) kell kivitelezni.