Lovrin Creative Commons License 2015.03.24 0 0 418460

2. Kaposvári Közlekedési Központ (lenne, majd egyszer) a szokásos EU beruházások mintájára pedig mindenféle egyéb fejlesztést is magába foglal, pl: alul- és felüljárók (közúti is, 2db), buszpályaudvarok, komplett városrész rehabilitáció, stb.

Szerintem nagyon helyes, ha az ilyen pontszerű, vasútfejlesztésnek álcázott városfejlesztési és közútfejlesztési projektek nem a vasúti források terhére valósulnak meg (lásd még Kecskemét). Amíg a magyar vasútvonalak megújulási ciklusa a végtelenbe nyúlik, luxusnak számít pontszerűen 1-1 állomást huszonharminc milliárdból fényesre polírozni. Főleg, ha a becsatlakozó vasútvonalak, a járműpark és a menetrend színvonala is kritikán aluli, és ez az utasszámon is tükröződik.

 

Ha 30 milliárd forintot vasútfejlesztésre akarok elkölteni Kaposváron, akkor:

- épüljön egy stabil 100 km/h-ra alkalmas pálya Dombóvár-Somogyszob közé (felépítménycsere, ~10 mrd)

- épüljön egy stabil 80-100 km/h-s pálya Kaposvár-Fonyód közé (felépítménycsere, ~5 mrd)

- épüljön egy stabil 60-80 km/h-s pálya Kaposvár-Siófok közé, ahol a domborzat engedi, esetleg kisebb ívkorrekciókkal (~5 mrd)

- szerezzünk összesen 10-12 villamos és dízel motorvonatot (lehet jó minőségű használt jármű beszerzés is)

- vizsgáljuk felül a megállók elhelyezkedését és forgalmát, lehetőség szerint nyissunk újakat, vagy helyezzük át a régieket igazodva az utasigényekhez

- létesüljön ütemes, kínálati, hivatásforgalmi igényeket kiszolgáló menetrend Kaposvár térségében, kisstílű vonatkilométer-korlátozások nélkül

 

A cél hogy a térségi közlekedés gerincét a vasút alkossa, megfelelő infrastrukturális és menetrendi feltételek biztosításával.

Egy ilyen intézkedéscsomag a vasút térségi versenyképességét növeli, finanszírozzuk nyugodtan vasútfejlesztési forrásokból.

 

Ha 30 milliárd forintot városfejlesztésre akarok elkölteni Kaposváron, akkor:

- Legyen komplex városrész-rehabilitáció a vasútállomás környékén

- Süllyesszük le a vágányokat, hogy a városi közúti forgalom akadálytalanul tudjon zajlani az elvágott városrészek között

- Épüljenek új felüljárók, hiányzó városszerkezeti kapcsolatok

- Épüljön gyalogos zóna

- Helyezzük át a buszpályaudvart

 

Mivel a fenti intézkedéscsomag alapvető célja nem a vasút versenyképességének a növelése hanem a város fejlesztése, ezért azt elsősorban nem vasútfejlesztési, hanem városfejlesztési forrásokból (regionális operatív programból) kell kivitelezni.

Előzmény: Dentoro (418458)