garass Creative Commons License 2015.03.08 0 0 48182

Amikor visszaolvastam az elmentett írásomat, rögtön gondoltam, hogy valaki emlékezni fog a régmúltra. Való igaz, valamikor 25 éve ott ment a jelzés. Senki nem tudhatja jobban mint én, mert én is részese voltam az akkori karbantartásnak. Lehet túloztam a megfogalmazással, de a komp megszűnése után, az elmúlt két évtizedben már szóba sem jöhetett a fahíd, mert azt rendre elvitte a tavaszi árvíz. Ezért került Gibárt felé a nyomvonal. Ezt egyébként már korábban itt is kitárgyaltuk.  

A K+ lehetősége fölösleges úthálózatsűrítést, jelzéselhelyezési gondokat és többlet karbantartási munkát jelent azon túl, hogy levágható az útvonal. A Bizottság ontotta ezeket a lehetőségeket. Csak Borsodban 19 ilyen és hasonló lett javasolva, csaknem 30%-a(!) az össz 67 javaslatából. Sem itt sem máshol nem vagyok híve ezeknek az alternatív utaknak. Én a gyakorlatból, a helyi lehetőségek és körülmények, valamint a környezet terhelések összevetéséből és nem a kényelmi megfontolásokból indulok ki. Tudom, ezzel többen nem értenek egyet, de minden kilométer, minden többlet út, minden új ötlet, átkötés, javaslat, csak növeli a fenntartási terheket. A megyében eddig 1700 km jelzett út volt, most ez jelentősen  tovább nő. Ebből 600 km lesz központi forrásból felújítva, vagy kiegészítve. De semmi sem történik a maradékkal. Pedig nem csak kéktúra van a világon. Lehet ez éppen ezen a fórumon szentségtörésként hangzik, de a turizmus ennél azért szélesebb kört jelent, főleg helyi viszonyok között.

Kérdésedre, hogy meddig lesz ott az út, az MTSz tevékenysége adhat választ. A kék projekt még be sem fejeződőtt, ennek vállalt kötelezettséget időben és térben is. Továbbá most indult el a táblarendszer kiépítése, óriási erőfeszítéssel és költséggel. Ez akarom, vagy nem bizony kissé kőbe vési a most felfestendő nyomvonalat.    

Ami az útvonalváltoztatások gyakoriságát illeti, én aktív részese voltam és vagyok ennek, mégha ezt nem mindíg támogattam. Ez egy hazai rossz beidegződés. Épp a napokban nyilatkoztam, hogy a Tátrában én a 60-as években vásárolt térképemen ma is simán eltúrázgatok, mert talán egy kezemen megszámolható a változás, az is többnyire természeti okok miatt. De ugyanez elmondható a Szt Jakab zarándokútról is. Tudom, ez itt nem annyira kedvelt példa, de az OKT projekt indításakor és azóta is rendre ez az etalon. Legutóbb épp az OKT-fotós nyilatkozta: van magyar Camino. Az más dolog és ezt is kitárgyaltuk már itt, hogy a kettő nem összehasonlítható. Többek között az útmódosítgatások terén sem. De ebbe most nem mennék be ismét.

Végül amit a kép feltételével kapcsolatba írtam azt változatlanul fenntartom. Nem az eltusolását kértem, csak a jelenlegi aktualitását nem tartom éppen most szerencsésnek. Mert lám, már is van védőügyvédje. 

 

Előzmény: Tavaszi Széll (48181)