Ez amúgy mire volt válasz? Keresem, de nem találom...
Érdekes tévképzetek élnek az amerikai közlekedésről néha, de az idézetekben mindenképp van igazság.
Lehet, hogy én írtam? :)
Vasút: a történelemhez és gazdasághoz vegyük hozzá a geográfiát is, ahogy írod, persze ezek összefüggenek.
A nagyobb városok persze nem teljesen autófüggőek, de rengeteg kisebb van, ami lényegében igen. És ez úgy értendő, hogy többmilliós méretig simán, a szűk belvárosban lakó keveseken kívül csak az használja a tömközt, akinek tényleg muszáj. (Iskolásokat viszik, a helyi közlekedést meg nem ritkán az egyetem szervezi, ahol van.) Azért tudnak ezek úgy kinézni, hogy a belvárosban van öt-tíz magasház, esetleg egy főterecske, amit két-háromszintes házak szegélyeznek - amúgy jellegét, jelentőségét tekintve mondjuk Gyöngyösével vetekszik- meg van valami convention center. Az átlag városlakó meg mindent elintéz a hozzá legközelebbi bevásárlóplaccon vagy -központban. A kisebb (pl. pártíz- vagy százezres) ún. városok meg simán megvannak klasszikus városközpont nélkül, illetve sok kis központtal, amik autóval bejárhatóak - a tömegközlekekedést pedig ezekben a félóránként-óránként járó, ökörhugyozás-útvonalat követő és hasbarugott csigaként vánszorgó busz jelenti...
És persze, hogy a gazdasági-történeti fejlődés határozta meg az egészet, leginkább az, hogy az urbanizáció sok helyen már a tömeges motorizációval együtt zajlott (a 30-as évektől), a szuburbanizáció így nem utólagos jelenség, hanem az eredeti folyamatnak, a városok kialakulásának ill. lakosságrobbanásának része.
A nagyvárosokban, ill. a komoly történelemmel rendelkező helyeken ez persze nem így van, és az is igaz, hogy nagy a szórás: a két "part" ebből a szempontból közelebb van Európához, de az átlag ott is egész más.
Elővárosi vasút sokszor van, de többynire -ismét a fenti kivételekkel- az európainál egy bő nagyságrenddel kevesebb utast szállítanak. Ugyanez igaz az új villamosüzemek ill. LRT-k egy jó részére, bár van köztük sikeres, de sokat eleve úgy építették, mintha csak divatból lenne rájuk szükség, és nem is akarnának komoly forgalmat rájuk (downtown loop és társaik...).