soundria Creative Commons License 2014.12.19 0 0 51474

Hello: 24830 és 24831 -hez adalék és háttér:

 

1923-ban az Aeroexpress három útvonalra: Budapest–Székesfehérvár–Nagykanizsa–Zágráb, Budapest–Prága, Budapest–Bukarest, valamint a Balaton körülre ill. a Duna magyar szakaszára kapott légiforgalmi engedélyt. Külpolitikai okokból azonban még hónapokig nem tudta megindítani a menetrend szerinti járatokat, így a Junkersek addig is alkalmi és sétarepülésekre vitték az utasokat. A 15-20 perces sétarepülések nem voltak veszélytelen vállalkozások, főleg, ha hozzávesszük, hogy a vállalat a légibalesetekért semminemű felelősséget nem vállalt. 1923. május 6-án aztán az Aeroexpress H-MACC lajstromjelű gépe egy sétarepülés vége felé, a Csepel-sziget északi részén egy forduló közben sebességét vesztve kis magasságból lezuhant és kettétört. A gépet Bárczay István világháborús tengerészrepülő vezette, az utasok Mandl Samu régiségkereskedő és családja volt. A családfő életét vesztette, a többiek megsérültek. A balesetet az úri közönség gyorsan feledte, sikk lett az év nyarán a Junkersekkel a Balatonra légitaxizni, ill. megkezdődött a rendszeres balatoni körrepülés a Siófok – Almádi – Füred – Keszthely- Földvár- Siófok útvonalon. A nyaralók, fürdőzők rövidesen hozzászoktak a Junkers hidroplán látványához, sőt meg is kedvelték az alumíniumborítású repülőgépet, és elnevezték Ezüst Sirálynak.