Szevasztok!
Azért írom le a történetet, mert sokan (legalább ketten) leírtatok egy indítással kapcsolatos hibajelenséget. Lehet hogy mások is jártak, járnak így, de nem is tudatosul bennük a hiba.
A lényeg az, hogy ( Z14XEP motorról írok) hogy a motor beindul, de ahogy elkezd
gurulni, elveszti az erejét. Ki-ki hagy egy henger, akadozik.
Úgy gondolom a saját tapasztalatom alapján, hogy ez a jelenség abból adódik, hogy leürül az olajszűrőház, és egy rövid ideig tartó járás után pont a levegő kerül be a hidrotőkékhez, amik ez miatt nem tudják megtartani a himbát. Rosszabb esetben, ha le van puhulva a hidrotőke, ez addig fajulhat, hogy a himba leugrik a tőkéről és még nagyobb kárt okoz.
Ez az állapot csak rövid ideig tart, mert ha újra indítjuk a motort, és egy kicsi ideig nagyobb fordulaton (2000) járatjuk, akkor már simán lehet tovább autózni.
Én indítás után kb. 3 percig már 2000-res fordulattal járatom a motort, így a légbuborékot átnyomatom a rendszeren, biztos ami biztos alapon, és a továbbiakban nincs gond.
A hibát valószínű az okozza, hogy a szűrőház olajleeresztő szelepe alá bekerül valami kosz, ami minimálisan nyitva tartja a leeresztőt. Ennek egyébként az a szerepe, hogy amikor kivesszük a szűrőt csere céljából, akkor leürítse a szűrőházat.
Ezért kellene az olajcserénél mindig először kicsavarni a szűrőt, de nem kivenni. és csak miután az olajteknő csavarját kivesszük, utána kell a szűrőt kiemelni, mert az eltelt idő alatt leürül a szűrőház.
Ezt javítani csak úgy lehet, ha benyúlunk a szűrőházba, és a szelepet addig csavargatjuk valami lapos fogóval, vagy esetleg olyan dugókulcs fejjel ami rámegy, amíg a kosz ki nem fordul onnan.
A pontos diagnózist úgy lehet ez esetben megállapítani, hogy kicsavarjuk a szűrőház fedelét, és egy kicsit megemelve megfigyeljük, hogy olajban úszik a szűrő, vagy csak látszik hogy valamikor volt ott olaj. Persze alátéve mindenféle olajfogó tálcát ki is emelhetjük a szűrőt. Ha láthatóan sok az olaj a házban, akkor tovább kell keresni a hiba okát, de ha száraz a szűrőház akkor csavargatni kell úgy, mintha szelepet csiszolnánk be. Benyomva egy negyed fordulattal elfordítjuk-és így tovább.
Van még egy visszacsapó szelep a szűrőház alján, amit csak leszerelt háznál lehet látni, de ritka szerintem hogy ez hibás legyen, bár Mörfi törvénye szerint ami elromolhat, el is romlik. Ehhez viszont csak a kipufogó leömlő eltávolítása után lehet hozzáférni. Ehhez bordásszíj le, klímaszivattyú le, nívópálca házastól ki, és a kipufogó hátramenő csöve le. Csak ez után lehet a hengerfejről lehúzni a csonkot az anyák levétele után.
Ezt a történetet azét is írtam le, mert ha szerelőhöz visszük a kocsit, akkor előszeretettel mondják azt, hogy trafóhiba, vagy injektor hiba. Esetleg mindkettőt kicserélik. Meg találgatnak a mi pénztárcánk rovására.
Hasznos ellenőrzést, remélem megoldódnak a gondok mindenkinél.
Üdv: GM