mindkét esetben ( benzines és diesel ) normál használatba gondolkodom, ez a benzinesnél 8, dieselnél 5 litert jelent nálam. Ez ugye 3 literes különbség, 200000 km-nél 6000 liter ( bőkezűen 300 forinttal számolva 1800000 forint marad a zsebben, a maradék 100 forintot ( literenként ) meg áldozzuk be javításra, ez ugye 600000 forint ).
Senki nem mondott mást: aki sokat megy, az vegyen dízelt. Ha valaki 200 ezerig meg akarja tartani az autóját, az feltehetően nem egy évi 5 ezret kocogó vidéki nagypapa.
Játsszunk egy kicsit a számokkal.
Vegyünk két ugyanolyan autót, és kapcsoljuk be a kalkulátort. Ma az alapfelszereltségű Scénic 1.5 dCi és 1.6 16V motorjai egyaránt 110 lóerősek. Az árkülönbség listaáron kerek 800 ezer forint, természetesen a benzines javára. (Árak innen.)
A dízel 1 km-es gyorsulási adata 34.6 s, 0-ról 100-ig 13.3 s, vegyes átlagfogyasztása (a gyári adatok szerint) 5.3 l.
A benzines 1 km-es gyorsulási adata 34.3 s, 0-ról 100-ig 12.6 s, vegyes átlagfogyasztása (a gyári adatok szerint) 7.5 l.
Ha 90 ezres futásteljesítménnyel számolunk (az átlag magyar júzernek ez is 6 év használat), a 2.2 literes fogyasztási előny forintosítva 792.000 ft. Tehát még egy kicsit kéne menni, hogy a dízel (ami a főbb menetteljesítményben elmarad a benzinestől) egyáltalán behozza a vételár-különbséget. Ekkora futásteljesítménynél arányaiban még feltehetően kitart a dízel változat árelőnye használtként is, ugyanakkor ott a kockázat egy drága javításra.
Használt autók esetén nyilván más a képlet, illetve abban is lehet különbség, hogy ki hogyan árazza be a kockázatot, vagy milyen eladási árral kalkulál használtként, de azért az létszik, hogy átlagos használat esetén (évi 15e km, 6 évente autócsere) semmiképpen sem egyértelmű a dízel fölénye.
(Azért poénból megnéztem a Volvókat is. A 185 lovas D5 dízelmotor a menetteljesítmények tekintetében igen csúnyán ráver a 180 lovas 2.0 T5 turbós benzinesre, de fogyasztásban ott sincs nagyobb különbség 2.3 liternél, pedig ott a benzines is turbós.)