smnks Creative Commons License 2014.02.27 0 0 5543

Kerestem fényképeket 108-as és a 127-es Szergejről is rezsó csatlakozó aljzattal. A 144-esen az Általad feltett fényképen is látszik. Ami viszont lehet, hogy mindkettőnknek új volt, hogy a Helyzetferi által feltöltött Szergej+Csörgős kép 090-es Szergején is látszik ilyen!

Úgy rémlik (ha tévednék, javítsatok!), hogy az országban Hatvanban kezdték először az aggregátorkocsik "távvezérlését", de ez is már a '90-es évek első felére esett valamikor. (Idézőjelbe tettem a 'távvezérlést', mert úgy tudom, a mozdonyról csak legerjeszteni lehetett, ezen kívül csak visszajelzési funkciók voltak átvíve a mozdonyra.)

A Dunántúl, azaz Nagykanizsa és Szombathely csak ez után következett, legvégül '96-tól jött ehhez Tapolca. De itt a Dunántúlon mozdonyoldalról egy jóval kisebb átmérőjű csatlást használtak, inkább emlékeztetne ez az UIC kábelek csatlásaira. A hatvani Szergejek "bumszli" csatlakozója, amely átmérőre valószínűleg megegyezett az ingavonatok csatlakozó aljzataival, ezért is jellegzetes.

A miskolci és debreceni térségről viszont nem tudok semmit ezügyben. Lehet, ott már nem is szolgáltak aggregátorkocsik a '90-es évek második felében..?

Előzmény: -M62-144- (5541)