Abstrax Creative Commons License 2013.11.04 0 0 12

Jó a téma, melegszik is a hangulat....

Kedves RolandFAN!

Bár Te nem nevesítettél, de némileg magamra ismertem a válaszodból, amire most itt az elején szeretnék is reagálni - minden további félreértést/spekulációt elkerülendő.

Szóval én tudom, hogy sokszor nem fogalmazok kellően cizelláltan, és lehet néha - akaratlanul is - valakinek a lelkébe gázolok, mert esetleg karakteres a véleményem....

De szeretném ha tudnád/tudnátok, hogy egyáltalán nem ez volt a cél, és elnézést kérek, ha valaki úgy érezte hogy a mondandóm pejoratív, és neki szól. Semmiféle gúnyt vagy iróniát nem szerettem volna éreztetni, különösen veled szemben, akit az egyik legértelmesebb, legtapasztaltabb hozzászólónak tartok.

Nem szeretnélek ismeretlenül szembedícsérni, sem bratyizni, de valóban sokat profitálhatunk a Te és hasonló öreg rókák hozzászólásaiból, tehát javaslom, hogy maradjon meg a fórum a szólásszabadság és a (talán itt nem látszat-)demokrácia színterének, ahol mindenki előadhatja magát, sérelemek nélkül.

Én még egyszer sajnálom, ha félreérthető voltam, remélem elnézitek a néha szókimondó stílusomat....majd igyexszem árnyaltabb lenni. Erről részemről ennyit.

Még egy pár dolog a presetek-témában....

Közben elgondolkodtam azon, hogy mikor is nyúltam én a "rövidebb úthoz", és mikor motivált valami arra, hogy több időt-energiát fektessek a hangzásba.

Tudom, szentségtörésnek hangozhat, de amikor életem során 1-2-3 alkalommal valamiféle PROGRAMZENÉRE kértek fel, h gyorsan írjak, nos akkor sajnos a "biztosra menés" és az idő rövidsége miatt bizony kikerestem a legütősebb preseteket, és abból kalapáltam össze valamit. Pl. az ókorban, még a gimiben kellett valami nyitány egy amatőr színdarabhoz és kábé 2 napom volt összerakni valamit. Azt tudtam tenni, hogy akkor elő a D20-at, meg talán valami FM Yamahám is volt és Amiga-val szekvenszelve egy házi vonalkeverőn lekeverve majd HiFi VHS-re felvéve készült el a "Master"....:o) Nem bírom ki röhögés nélkül, ha ma a kezembe kerül...

Máskor meg szintén egy amatőr film alá (nem, nem olyan amatőr film! :o))) kellett valami para-soundtrack, akkor is úgy jött, hogy nah, holnapra kéne... Megint elő a JV, pár jó preset, és láss csodát, áll a nóta. El is voltak ájulva, hogy mekkora profi izé lett, mert ugyanez a hang volt a mittudomén-miben is!!! Hát én pár ilyen után úgy szocializálódtam, hogyha iparművészet, akkor arra elég a jól kiválasztott preset és kész....

De! Telt-múlt az idő, és kezdtem igénytelennk érezni a dolgot - ebben benne volt pl. a Benkő Lacis sztori is, amit már írtam - hogy hanygoljuk a GM-et, meg az Italo-Discos hangokat. Mi is ment abban az időben ('90-es évek eleje-közepe)?: Jarre: Chronologie, Vangelis: 1492, Jan Hammer: Beyond - The Mind's eye, és hasonlók.

Talán az első album után már jött a következő Enigma, meg a Deep Forest is (sampleres őrületből). Sok volt az inspiráció és faltam, ha valami technikai részletet láttam. Pl. Jarre hajlandó volt feltűntetni, hogy milyen vasakat hallani a lemezein. Vangelisről lehetett tudni, hogy most próbálgatja a Korg 01W-t (pár hang felismerhető volt pl. a Freeflight preset az 1492n, totál cool szerintem a mai napig) meg a belső fotókon amit ki lehetett venni CS80, DX7(!), Emulator II, Roland Juno, Jupiter, stb.... Hammer mester is eléggé a Korg híve volt, a Beyond az maga egy Wavestation bemutató némi 01W-vel meg korabeli cuccokkal.

Aztán még két gyors példa: Kitaro - Dream-albumon a Mysterious Islandban: M1 Lore - király! és a legutóbbi döbbenetem a Youtube-on - CS80 demo, valami szerencsés ördög nyomatja Vangelis klasszikusait a 80-asán, és állítja, hogy sok legendás hang (pl. Opera Sauvage és környékéről) CS80 Preset!!! Hihetetlen, és mégis...

Szóval rengeteg presetet fel lehet(ett) ismerni, ami persze csak tovább fokozta bátorságunkat és hátradőlésünket ezek használatának jogosságáról. Most is megvan még pár ROMplerem (pl. U220), mert a D110 mellett úgy éreztem, képvisel egy jó kis időszakot. Lehet, sok értelme pedig már nincs. De most adja m el jó esetben 15-ért, akkor már inkább nézegetem...

És most akkor a cáfolatról is...én is elhatároztam, hogy csinálok valami egyedit. Először az FM-be mélyedtem bele, az operátorok a feedback-ek és hasonlók tanulmányozásába. 2-operátoros keyboardom után lett 4-es DX, de 6op-os DX7-tel is elvoltam. Igaz ehhez már volt számítógépes programozó felületem, mert egyébként esélytelen volt. Most FM-ből TG33, AFM-ből pedig TG77-em van, ha akarok ezekkel játszhatok. TG33-nál ráadásul ott a vektor- opció - tényleg soha nem hallott hangok jönnek ki (majd szeretnék e WS-t is...). A 77-nál meg van ez a RCM lehet játszani az AFM-mel meg AWM2-vel, azért az sem rossz.

Ja, és a Casio VZ1, ami ugyan iPD-nek mondott, de állítólag közelebb van az FM-hez, mint a Yamahák (az fázismoduláció, és nem freki - mindják...). 8-modul (operátor), nagyon komoly...  el kell majd mélyednem abban is, mert a presetek.....hát forget it....

Anno JV-30-nál már nem volt túl sok lehetőségem, de ott volt az ADSR-rel való variálás, meg a filterezés, amivel el lehetett úgy tekerni a gyári hangokat, hogy egész eredetinek tűntek...

Még előtte, a D-szériával is lehetett játszani, de elég pilótavizsgás volt az is. M1-gyel nagyjából hangokat kevergettem (ahogy írtad is, valami pad-hoz adjunk hozzá egy bell-t és akkor már egész jó lesz, stb.)

Vagy fel shift-eltem a dobhangokat, hogy ne legyen annyira felismerhető.

Aztán eleinte csak 8-bites samplerem volt csak, hát az nagyon kihallatszott a zenékből - még effektproci után is. Amikor aztán először tudtam CD-minőségben mintavenni - az volt a kánaán. Jöttek a loop-ok, groove-ok, unalomig. Meg minbtavadászat a haver kölcsönszintijéből, meg a Keys magazinos, és hasonló újságmelléklet CDk-ről... de jártunki mi ki DAT walkmannal (!!! Istenem, de drága mulatság volt!), a vasút mellé mintavenni, meg gyárba, meg mindenhova... őrület, ez az elektronikus zene!

Aztán, mikor már a samplerek is nagyjából kifújtak, akkor nálam megint előjött az igény a tiszta, borotvaéles, szintetikus hangra. Nálam ezt sajna a szoft-szintik képviselték, pénz híján - de már ez sem ma volt. Talán utoljára még Reason-nal ügyködtem, de sokakkal ellentétben beleuntam. Van olyan cimbim, aki azóta is egy szám Mac-en dolgozik, virtuál mindenfélékkel, meg pluginekkel és tök jól elvan. Eladta nekem a vasait és hülyének néz, hogy minek gyűjtöm őket. Én meg ugye pont fordítva haladok... Ha nem zenélgetnék velük, akkor is szívesen gyűjteném őket...

Nálam az utóbbi időben teljesen kimaradt a virtuál-analóg vonal, bár sokat hallottam róluk. Alesis Micron járt már nálam, meg hallottam Virus-t is. Jók-jók, csak még drágállom őket.

Még Waldorf-okon törtem a fejem, azokról is sok jót mondtak-írtak. Mert ha már egyedi hang, akkor építsük fel a legelejétől, nem? Csak az meg idő....ami szerintem mindannyiunknak kevés van. Barátnő-asszony, kölykök, család, haverok, ....esetleg egyéb "hobbik" - másodállás, fusi, miegymás. A szintizenélés meg elég időigényes, és az sem baj, ha nem csesz fel az ideg épp, mert abból nem lesz elmélyült alkotás.

Szóval nekem is lassan nem cuccost, hanem szabadidőt kéne vásárolnom, mert az a legnehezebb. Talán ha a melóhelyre be tudnám hozni, bár abból rövid úton botrány lenne...:o)

Most is írkálok róla, ahelyett, hogy muzsikálnék... szóval hajrá!

 

Előzmény: RolandFAN (8)