Szép napot!
Most kezdhetném úgy a válaszunkat, hogy "emberek, meg kellene fordulni végre azon a bizonyos pacin", de illendőségből nem teszem.
Inkább térjünk vissza beszeélgetésünk eredeti medrébe. Az pedig nem más, mint a következő menetrend tervezete, mely csapnivalóra sikeredett, és ehhez képest, vagy ha jobban tetszik az ellen tettük le javaslatunkat.
Nem a jelenleg érvényben lévő ütemes menetrend ellen. De ha már változtatni akarnak, akkor inkább a mi tervezetünk lenne jobb, mint amit kitaláltak az illetékesek. Ez a beszélgetésünk alapja, csupán emlékeztetőül.
"Mint mondottam, a mostani késésekért elsősorban NEM a Mezőzombor-Saújhely műszaki állapota a felelős!"
Ez így nem igaz.
Alapvetően nem a mostani, értsd: az elmúlt 2 hét késéseiről van csupán szó. Te is pontosan tudod (gondolom én), hogy idestova 2. éve képtelenség tartani késések nélkül a menetrendet az újhelyi vonatok esetében. Ami a lassújeleket és a pályaállapotokat illeti (Miskolctól Pest irányában is) szakaszmérnök barátunk jóvoltából tisztában vagyunk, sőt olyan infók is rendelkezésünkre állnak, melyeket Te nem ismerhetsz (még). Ez alapvetően számításba jött a menetrend tervezetünk elkészültekor.
"Nem ez a bonyolult"
Pedig arra hivatkoztál, hogy nehéz megjegyezni. Amit utána írsz, az már másról szól...
" mi garantálja, hogy az óra :36-kor el is fog indulni a Tiszairól?"
Semmi. Mint ahogy az elmúlt közel 2 évben sem. (Sőt, az ütemes megléte óta sem). Viszont a gyakorlat azt mutatja, hogy döntően sokkal több esetben indult rendesen, mint késve Miskolcról. Arról nem beszélve, hogyha késve indul, akkor a Szerencs-Sátoraljaújhelyi részen borítja a menetrendet, éppen a 2 kereszt miatt. És itt utalnék arra, amit írtál:
"Párosban 'Patak eddig sem kavart be"
Ez igaz. De ez lényegtelen! A pataki kereszt éppen a páros sebes késése miatt késleltette meg a páratlant, ami késleltette a keresztúri kereszt páros vonatát, ami késleltette a pataki kereszt páratlan vonatát, stb,stb. Épp ez a zavarlehetőség kerül ki a mi tervezetünkben a páros gyors késése esetén. Nem mindegy!
"Nem tenném tűzbe a kezem a jelenlegeinél pontosabb és megbízhatóbb leközlekdtetésükért. Ezért inkább várja ki..."
Ezért? Na ne viccelj!
"Lúc és Harkány azért generál utasforgalmat"
Lúc nálunk is megmaradt, ez esetben nyitott kapukat döngetsz. Harkányt be lehet szerkeszteni (megnéztük), így gyakorlatilag a történet méreg foga ki van húzva. A valós utasigények figyelembe vételével, az utas számok valós száma alapján (nem kozmetikázott) a többi megállás kihagyható, ahogy Te is írtad. Innentől kezdve a rendeteg plussz betétjárat sem kell!
"Szórakozhatunk 1-2 percekkel"
Hogy van ez? pl: 12.09 helyett 11.53-as érkezés az 16 perc. Nálunk.
"Én csak a saját (és az itt élők) szempontjait veszem figyelembe."
Maradjunk annyiban, hogy a saját szempontjaidat veszed figyelembe. Én nem tudom, hogy Te honnan hová utazol, milyen rendszerességgel, de az biztos, hogy az ITT ÉLŐKNEK nem az az álmuk, mégkevésbé az érdekük, hogy a hét minden napján késsenek a vonatok, ne érjék el Szerencsen Miskolc felé a személy csatlakozást (esetenként még az IC csatlakozások is buknak), vagy hogy a kereszt áthelyezés miatti páros késések miatt lekésett buszok (Patak, Újhely) további 2 órát várjanak a következő buszra, hogy haza juthassanak végre. Ezt Te sem gondolod komolyan, hogy ez lenne az érdekük az itt élőknek.
Viszont a mi tervezetünk épp ezen problémák megoldására ad választ.
" Ütemes rendszerben kell gondokodni!"
Egyezik. Azt tettük. Nem hinném, hogy Budapest Keletiből nem ütemes menetrend szerint indulnak az újhelyi sebesek, az IC-k Miskolc felé, stb. Mégis, a különböző vonatok nem az óra azonos percében indulnak, érkeznek, hanem ütem szerint, saját vonat tipusának megfelelően. Ugyan ez történne Újhelytől is.
" Főleg nem egy teljesen új, liszkai keresztes megoldással, mindkét irányban jelentős menetidő-növekedést okozva."
A páratlan személy menetideje 10 perccel nő, a páros személyvonaté NEM nő. Ezért cserébe sokkal biztosabb csatlakozásokat kap az utas Szerencsen Miskolc felé a személyvonatra, illetve Budapest, valamint Nyíregyháza, Debrecen felé az IC-kre. Az általad "képviselt" utasok szerintünk inkább utaznak 10 perccel többet, ha tudják, hogy elérik a csatlakozásokat, és még lóhalálában sem kell rohanniuk az újhelyi késése miatt (sokszor feleslegesen, mert már nincs csatlakozás).
Gondolom, az elkerülte a figyelmedet, hogy a gyorsok menetideje meg 16 perccel csökken. Akkor hány féle mércével mérsz?
"Ezért inkább várja ki a mostani, óra :13-as szerencsi indulást és ÓRÁS ütemben, néhány megállás kihagyásával közlekedjen keresztúri és pataki kereszttel. Nincs szükség itt kétórázgatásra, ha a mostani rendszeren lazítunk kicsit."
Szeretnélek emlékeztetni arra, hogy ha -ahogy írod- néhány megállást kihagyunk, akkor a kihagyott helyeken bizony már kétórázás van. S ha már kihagyunk néhány megállást, akkor tegyük azt úgy, hogy az utas jobban járjon, mint ahogy az most van.
Végül: jó lenne abba hagyni már a "ne verjétek szét az ütemes menetrendünket" történetet. Az, hogy az alap struktúra -ahogy Te is írod- példa értékű volt, azt senki nem vitatja. Szerintünk ez akkor marad meg a jelen MEGVÁLTOZOTT körülmények között, ha ezekhez igazítjuk azt. Mert az tisztán látható, hogy nincs esély arra, hogy az újhelyi rész az elkövetkezendő 2 év alatt átépüljön, korszerűbb legyen. Vagy várjuk meg még az lesz, és addig szívjanak az utasok?
Zárszó gyanánt: szivesen látnánk a Te menetrendi javaslatodat is (és természetesen másét is), -mert mi legalább konkrét, kivitelezhető javaslattal álltunk elő, amely azonnali menetrenszerűbb közlekedést biztosít, és nem csak a máséban kerestük a hibát, és elemeztük, hogy az azért nem jó, mert...- mely az adott körülményeket figyelembe veszi, az utasok döntő és meghatározó hányadának jó, és még pozitív hozadéka is van.
És ha lehet választani, akkor inkább egy olyan menetrend, mely 2-2 órás ütemmel személy és gyorsvonatokkal szolgálja ki az utasokat, mint hogy kihúzgáljanak vonatokat (értsd: vonat ritkítás), mert az lenne az ütemes menetrend szétverése, nem a mi javaslatunk.
De ahogy írtam, nyugi, marad itt minden a régiben... (ha csak nem húzgálnak ki vonatokat...)