Octi19 Creative Commons License 2013.06.04 0 0 42448

Mindenekelőtt a TDI (SDI) betűszó jelentése:

A DI betűpár direkt befecskendezést jelent a T illetve az S a motor feltöltésére utal. T mint turbo-dízel és S mint szívódízel. (Régebbi megjelölés volt a TD, ez magában jelentette a Turbo Dízel kialakítást, de ezek nem közvetlen befecskendezésű hanem elő-kamrás motorok)

 

A "sima" TDI az egy befecskendezőszivattyúval (adagolóval) ellátott motor. Teljesen hagyományos elrendezésű, a blokk oldalán ott az adagoló ahonnan acél nyomócsövek vezetik a nagynyomású üzemanyagot a porlasztókig ezek elég jellegzetes képet adnak a motornak. A hátránya, hogy a működési nyomás igencsak be van korlátozva. Régebbi konstrukcióknál 100~150Bar, de a legújabbakon is max 250Bar környékén mozog. A dízelmotoroknak meg kifejezetten jót tesz ha minél nagyobb nyomáson porlasztják be az üzemanyagot az égéstérbe.

Annak a problémának a megoldására alapvetően két megoldást találtak ki. A lényeg mindkét esetben az, hogy kihagyják a nyomócsöveket a rendszerből.

 

A PD (Pumpe-Düse, vagy szivattyú-fúvókás) rendszer: ez nem egy új technológia, már a II. világháborúban voltak olyan motorok amik ezen az elven működtek. A rendszer működési elve az, hogy az adagoló nyomóelemeit egybeépítik a porlasztóval és beteszik a vezérműtengely alá ahol egy külön bütyök mozgatja. A vezérlést úgy oldják meg, hogy egy elektronikus szeleppel elengedik a nyomást a rendszerből a befecskendezés végén, így a megszűnő nyomás pontos időzítéssel vet véget a befecskendezésnek. Ez a rendszer az alapvetően mechanikus működése miatt könnyedén elő tudott állítani 2000-2200Bar befecskendezési nyomást is!

A hátránya a dolognak, hogy körülményes a rétegzett befecskendezés (egy ciklusban többször is üzemanyagot fecskendezni az égéstérbe) vagy az utó-befecskendezés megoldása, a befecskendezési nyomás állandó, viszonylag sok gépi finommegmunkálást igényel a rendszer, illetve a vezérlést lényegesen nagyobbra kell tervezni, hogy bírja az igénybevételt.

 

A CR (Common Rail, vagy közös nyomócsöves) rendszer: ez alapvetően egy hengerenkénti benzinbefecskendezés dízeles implementációja, gyakorlatilag van egy viszonylag nagy térfogatú kamra (közös nyomócső) ahol előállítják az aktuális befecskendezési nyomást és ebből a kamrából elektromos vezérlésű szelepeken keresztül jut a hengerekbe az üzemanyag. Nagy előnye a változtatható de gyakorlatilag egy ciklus alatt állandóan rendelkezésre álló befecskendezési nyomás, ami lehetővé tesz tetszőleges időzítésű és számú befecskendezést. Nagy hátránya volt eleinte az élettartam illetve a PD rendszerekhez képest alacsony maximális nyomás (1200-1500Bar). Manapság viszont az élettartam illetve a maximális működési nyomás tekintetében is utolérte a CR technológia a PD technológiát és így a méltán híres előd nyugdíjba vonulhat.

 

A vásárlás tekintetében meg már többen elmondták, hogy szinte mindegy milyen, csak jó legyen az a dízel és ezzel szokott a baj lenni. Jellemzően nincs jó állapotú, keveset futott dízel a használt-autó piacon! A válság előtt vásárolt (magánemberek által vásárolt) példányok nagyon ritkák és már korosak is, a flottás példányok meg szinte csak harmadkézből elérhetők és igencsak megbízhatatlan előéletűek!

Előzmény: baxy1984 (42433)