***Robin*** Creative Commons License 2013.05.30 0 0 438

 

Kedves reimre

 

Folytatva a megkezdett magyarázatot megpróbálom a legegyszerűbben és remélhetően közérthetően elmondani, hogy miért volt lesgól a lesgól, és ma már miért számít ez érvényes gólnak.

 

Azaz tekintsük át röviden, hogy a számlatartozás miatti kikapcsolási eljárást hogyan kellett volna jogszerűen végrehajtani 2011.07.01-től  2013.04.23-ig. (Természetesen még számos más betartandó előírás is vonatkozik ide, de a könnyebb megérthetőség miatt csak a lényegi vonásokat emelem ki.)

 

„A földgázkereskedő a lakossági fogyasztók földgázellátásból történő kikapcsolását fizetési késedelem esetén kizárólag az alábbi feltételek együttes fennállása esetén jogosult kezdeményezni a földgázelosztónál:”

 

„a lakossági fogyasztó fizetési kötelezettségével 60 napot meghaladó késedelembe esett.”

 

Ebből az következik, hogy legkorábban a 61. napon kezdeményezheti a földgázkereskedő

(Tigáz) a földgázelosztónál (Tigáz-DSO Kft.) a fogyasztó kikapcsolását. Ekkor rendelheti meg legkorábban a földgázelosztótól a kikapcsolást.

Ezt megelőzően, tekintettel arra, hogy a számlázást a Tigáz végzi, a Tigáz-DSO. Kft-nek még csak tudomása sem lehet a fogyasztó fizetési kötelezettségeiről.

 

„a földgázkereskedő a tartozásról és a kikapcsolás lehetőségéről a lakossági fogyasztót legalább kétszer értesítette.”

 

A földgázkereskedő (Tigáz) figyeli a fogyasztó folyószámla adatait, és ha fizetési késedelmet tapasztal, elküldi az első értesítést.

 

„a lakossági fogyasztó első értesítése postai vagy - a lakossági fogyasztó előzetes hozzájárulása esetén - elektronikus úton…történik.”

 

Ez felel meg az esedékességet követő 15. nap után elküldött „Értesítés számlatatozásról” tárgyú levélnek.

 

A földgázkereskedő (Tigáz) tovább figyeli a fogyasztó folyószámla adatait, és ha további fizetési késedelmet tapasztal, elküldi a második értesítést.

 

„a kikapcsolás lehetőségére és az azzal járó szolgáltatás-szüneteltetésre vonatkozó második értesítése tértivevényes levélben vagy a lakossági fogyasztó általi átvétel igazolására alkalmas egyéb módon történik.”

 

Ez felel meg az esedékességet követő 45. nap után elküldött „Fizetési felszólító” levélnek, amelyben egyben felhívja a fogyasztó figyelmét a kikapcsolás lehetőségére.

 

Én viszont az olvasó figyelmét hívom fel arra, hogy a törvény szerint itt még szóba sem kerül a földgázelosztó (Tigáz-DSO Kft.), azaz mindkét eddigi levél elküldésére kizárólag a földgázkereskedő (Tigáz) jogosult illetőleg kötelezett.

 

Vagy a korábbi bejegyzésem focis hasonlatával élve a Tigáz-DSO Kft. a törvény szerint ekkor még be sem léphet a pályára, hanem csak a kispadon üldögélhet. A bíró, jelen esetben a törvény csak a 60. nap után engedi be játszani.

 

A földgázkereskedő (Tigáz) tovább figyeli a fogyasztó folyószámla adatait, és ha további fizetési késedelmet tapasztal, és a fizetési kötelezettség eléri a 60 napot, akkor a 61. napon kezdeményezi a földgázelosztónál a fogyasztó kikapcsolását. Értesíti a Tigáz-DSO Kft-t a számlatartozás tényéről, átadja a szükséges adatokat, és megrendeli a fogyasztó kikapcsolását.

 

És a földgázelosztó csak ekkor értesítheti levélben a fogyasztót.

 

„A lakossági fogyasztónak a földgázkereskedő által kezdeményezett kikapcsolására csak olyan időpontban kerülhet sor, amelyről a földgázelosztó a lakossági fogyasztót előre értesítette. Az értesítésben a földgázelosztó köteles meghatározni azt az 5 munkanapot, amely időszakon belül a kikapcsolást végre kívánja hajtani.”

 

És ez felel meg a „Kikapcsolási Értesítő” levélnek.

 

Tehát ez volt a törvényben előírt eljárási rend  (legfontosabb része) a kikapcsolásra vonatkozóan 2011.07.01-től  2013.04.23-ig. Ezek a törvényi előírások viszonylag még kedvezőbbek voltak a fogyasztók számára, tekintettel arra, hogy ez esetben a postai kézbesítési idő miatt kb. a 70.-80. napra esne a tényleges kikapcsolás időpontja. Ez azért fontos körülmény, mert az egyébként is nehéz anyagi helyzetben lévő fogyasztók ennyi idő alatt 3 havi fizetést is kaphatnak, így még sok esetben lehetőségük is lett volna befizetni a hátralékot.

 

Most nézzük a Tigáz feltételezhetően és megalapozott gyanú alapján általánosnak nevezhető eljárását, de ismételten hangsúlyozom, hogy ennek tényszerűségét majd az elkövetkezendő hatósági vizsgálatok fogják majd megállapítani.

 

A korábban ismertetett törvényes eljárással szemben ezt a „Kikapcsolási Értesítő” levelet, a már szintén tárgyalt tigázos félretájékoztatással ellentétben nem a Tigáz küldte el a fogyasztóknak a 45. napon, hanem az ekkor még pályára sem léphető Tigáz-DSO Kft.

 

Hogy még véletlenül se legyenek kétségek, idézek egy ilyen levélből:

 

                                            „Kikapcsolási Értesítő.

Tisztelt Fogyasztónk!

2011.07.01-től a GET módosításának értelmében 60 napot meghaladó tartozás miatt már kikapcsolhatjuk ügyfeleinket.

Ezúton tájékoztatjuk, hogy lejárt fizetési határidejű tartozása miatt Földgázkereskedőjétől/Egyetemes szolgáltatójától megrendelést kaptunk a gázszolgáltatás felfüggesztésére…..”

 

Hogy e nyilvánvaló tényt hogyan lehet értékelni, és, hogy ez nemcsak az én álláspontom,

idézem az NFH vonatkozó véleményét, amely az NFH honlapján olvasható:

 

 „ 5.4. Kikapcsolás, visszakapcsolás
Bármely közüzemi szolgáltatásért fizetendő díj követelésének végső eszköze a szolgáltatásból történő kikapcsolás, mely az energiaszektor mindennapjaikat meghatározó voltából fakadóan jelentősen kényelmetlenné teszi a fogyasztók életvitelét.
Mindkét szolgáltatási területen – a hatályos törvényi feltételek értelmében - a szolgáltatók a kikapcsolási eljárást a lakossági felhasználók 60 napos számlatartozása után jogosultak
kezdeményezni. Az ellenőrzés során a felügyelőségek több esetben azt tapasztalták, hogy a szolgáltatók a kikapcsolási értesítőt már a törvényi határidő leteltét megelőzően – vagyis a 60 napos számlatartozás megvalósulása előtt, például a késedelem 42. napján – küldik ki a fogyasztók részére.”
(Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Összefoglaló jelentés.
A villamosenergia- és földgázszolgáltatás fogyasztói panaszokon alapuló átfogó vizsgálatáról.
Budapest, 2013. február)

 

És azt a tényt, hogy ez nemcsak egy egyszerű vélekedés az NFH részéről, hanem joghatással bíró jogi állásfoglalás, azt négy elsőfokú jogerős határozat, és immár egy másodfokú jogerős határozat igazolja.

 

Ez volt eddig a múlt.

 

Amint említettem 2013.04.24-től viszont már új szabályok vannak. A korábbi törvényi szövegbe néhány apró változtatást beillesztettek.

 

 

„A lakossági fogyasztónak a földgázkereskedő által kezdeményezett kikapcsolására csak olyan időpontban kerülhet sor, amelyről a földgázelosztó a lakossági fogyasztót a GET 29. § (3a) bekezdése szerinti második értesítéssel egyidejűleg előre értesítette. Az értesítésben a földgázelosztó köteles meghatározni azt az 5 munkanapot, amely időszakon belül a kikapcsolást a földgázkereskedő a GET 29. § (3a) bekezdése szerinti kezdeményezése esetén végre kívánja hajtani.”

És a másik változtatás:

„A GET 29. § (3) bekezdése szerinti kezdeményezést a földgázkereskedő legkorábban a fizetési kötelezettség határidejének lejártát követő 63. napon teheti meg a földgázelosztó felé. A kezdeményezés tartalmazza, hogy a lakossági fogyasztó nem rendezte a tartozását és a kikapcsolás végrehajtható.”

 

De ha nem szereted a paragrafusokat, akkor az a lényeg, hogy immár a bíró a 45. napon beengedi a pályára a Tigáz-DSO-Kft-t és a 63. napra engedélyezi a kikapcsolást.

 

Ugyanakkor nagyon fontos, hogy mindezen jogszabályi változások nem mentesítik a Tigázt a korábbi jogsértő magatartás jogkövetkezményeitől, amennyiben a hatósági eljárások megállapítják e jogsértő magatartás általános jellegét.

 

Üdvözlettel: Robin

 

Előzmény: ***Robin*** (436)