.ZsL. Creative Commons License 2013.02.25 0 0 38

(Folytatás)

 

METEOROLÓGIA

 

1. Mi  a  troposzféra,  hol  helyezkedik  el,  melyek  a  jellemzői?

a) A Föld légkörének legalsó rétege, a  felszíntől kb. 10 km magasságig terjed, a minket közvetlenül érintő  időjárási jelenségek itt zajlanak. Jellemzői: a  légnyomás és a  hőmérséklet a  magassággal  csökken, a  szél  erőssége  általában jóval kisebb, mint 100 km/h, a levegő  vízgőzt is tartalmaz, amely ha eléri a telítettséget, különféle csapadékokat okozhat(eső, hó,  jég, zúzmara, dér); gyakori a függőleges termikus áramlás a vele járó felhőképződéssel..  

b) Troposzférának hívjuk azokat a  hordozható  kályhákat, amelyekkel a  repülőtereken a téli hidegben lejegesedett  gépeket  jégtelenítik. Mi ezeket  ritkán  használjuk, mert az ernyőket  rendszerint  nem  a  hangár  mellé  állítva  szoktuk  tárolni.

c) A dombok szélárnyékos oldalát hívjuk troposzférának, ahol a szabálytalan légörvénylések és  leáramlások találhatók. Jellemzői: fák, bokrok, a  siklóernyősök  parkoló  gépkocsijai,   továbbá a  túl  erős  szélben  elstartolt  és  hátrasodródott  pilóták  puffanásai  és  foguknak csikorgatása, valamint  a  gk.-tulajdonosok  mérgelődése  a  betört  szélvédő  miatt...

 

2. A  szél  keletkezése.  Mitől  függ  ereje  és  iránya?

a) A szél  keletkezését, erejét és irányát az Országos Meteorológiai Szolgálat ügyeletes szakemberei határozzák el, és döntésüket (amelynek a szél  mindig  engedelmeskedik!),  előző  nap  a  TV-ben  és a  rádióban  tudatják  velünk. Különösen  indokolt  esetben  fellebbezést is  elfogadnak a siklóernyősöktől!

b) A szél a levegő részecskéinek egyirányú mozgása, amelyet a légkörben létrejövő légnyomás különbségek hoznak létre. Ereje és iránya a különböző légnyomású helyek nyomáskülönbsége és  elhelyezkedése  szerint alakul, de  befolyásolják  domborzati és  helyi hőmérsékleti  viszonyok,  valamint  a  Föld  tengelyforgása  is.  

c) A Föld légköre egy  élőlény bonyolultságával vetekedően  összetett  önszabályzó rendszer, amelynek "anyagcseréjével" kapcsolatos a levegőnek az a mozgása, amit szélnek nevezünk. A Föld egyes pontjain eltérő irányban mozgó levegő légnyomáskülönbségeket hoz létre, amely  befolyásolja  az  egysejtű  élőlények  mozgását, légköri sűrűségét,  ezáltal  az  esőképződést is, mivel az esőcseppek kondenzációs  magvai   nagyrészt  egysejtűekből  (a  tajtékzó óceán  planktonjából, pollenből, gombaspórákból) állnak, melyek így a légkör többi komponensével  együtt  egy  visszacsatolásos,  nemlineáris  komplexumot  alkotnak.

 

3. A  lejtőszél  kialakulása.

a) A szél miatt  egy irányban  mozgó  levegőrészecskék, ha  kiemelkedő  tereptárgyba, pl. egy domboldalba ütköznek, felemelkedni kénytelenek, és egyúttal gyorsulni is, akár a szárnyprofil elején. Fontos feltétel, hogy a szél nagyjából a lejtővel szembe fújjon, és az a terep, amely felől érkezik, ne legyen nagyon kiemelkedő vagy tagolt, azaz a szél áramlása legyen egyenletes. 

b) A  lejtőszél  kialakulása  a  Murphy-effektus  értelmében  összefüggésben  van  a jelenlévő siklóernyősök számával. Ha csak annyian vannak, hogy kényelmesen elférnének az emelőzónában, rendszerint hátszél van. Ideális szembeszél akkor alakul ki, amikor a zsúfoltságot megunva, mindenki elcsomagolta ernyőjét. Az újra kiterített ernyők hátszelet  keltenek. 

c) A lejtő szélét a természet vagy a domb  tulajdonosa  alakítja  ki,  de a kialakulást mi  is  befolyásolhatjuk  kellő  mennyiségű  sörrel  és  megfelelő technikai felszereléssel (metszőollóval, bozótirtóval, kézi  tekerésű  körfűrésszel, elemes  bulldózerrel,  ásós-kapás  rabszolgahaddal,  kinek  mije  van!)

 

4. A  felszín  közeli  áramlások  és  veszélyeik.

a) Bizonyos frekvencia fölött az elektronok a vezetőhuzal belsejéből kiszorulnak és a felszín közelében torlódva energiájuk egy részét a környező térbe kisugározzák. Ez nemcsak veszteséget jelent,  hanem a  vezető közelébe kerülő tárgyakon, élőlényeken hő okozta  meghibásodást,  károsodást,  sérülést,  is  okozhat.

b) A talaj felszíne közelében a súrlódás miatt a szél kisebb, mint néhány méterrel magasabban, ez azt okozza, hogy elstartolás után egyre jobban erősödő szélbe kerülünk, pl. kisdombon  20-30  méteres  magasságig.  Ennek  következtében,  ha  nem  pontosan  a  lejtőre  merőleges  irányban  repülünk,  akkor az  ernyő  két  szélére  eltérő  nagyságú  szélerősség  hat,  mivel  az  ernyőnek  a  lejtőtől  távolabbi  széle ilyen értelemben néhány méterrel "magasabban" is van a másiknál. A veszélyforrás tehát: a  talajközeli  szélgrádiens.  Másik  veszélyforrás:  a lejtő egyenetlenségei, vagy az előterep kiemelkedései  által  okozott szabálytalanságok,  turbulenciák a légáramlásban, de a lejtő előtt képződött  termikleválások helyére áramló levegő  által  létrehozott  forgószelek  is  veszélyeztetik  a  startolókat,  sőt:  a  starthelyen kiterített  ernyővel  várakozókat  is! 

c) A szél által mozgatott levegőrészecskék a talajt borító fűszálak között igen lassan áramlanak, és közben  keverednek a  felszín alatt élő rovarok és rágcsálók által kibocsátott biogázokkal. Ez károsító hatású lehet a siklóernyő beülő-hevederzetére, ha egy elhibázott start  után  tulajdonosával  együtt  túl  sokáig  csúszik  lefelé  a  lejtőn.

 

5. Mi  az  "albedó",  és  mi  a  szerepe  a  siklórepülésben?

a) Az ALBEDÓ a közismert Whiskas cég legújabb terméke, speciálisan siklóernyősök részére összeállított, vitaminkeverékkel  dúsított,  terepálló, szárított  eledel. Tartós fogyasztása csökkenti  a  kézkiszáradást,  a  bukósisak  által  okozott  korpásodást,  a  levertségérzetet  és  a  denevérszőr-allergiát.

b) Albedónak  nevezzük  a  libidó-skálának  azt  a  nulla  alatti  értékét,  amelyet   korosodó  siklóernyősökön  lehet  kimutatni.   (Nana,  azért  nem  mindegyiken!!!  ZsL. megj.)

c) A beérkező napsugárzásból visszaverődő mennyiséget nevezzük az adott felszín albedójának. Ez erdő esetében 5-10%, nedves talajnál 10% körüli, száraz talajnál 10-25%, homoknál 20-30%, füves felszínnél 25%, havas talajnál 50-80%. A talajfelszín albedójának a termikképződésben van szerepe.

 

6. Mi  a  völgyszél?

a) A domb  napsütötte  oldala a nagyobb besugárzási szög miatt jobban felmelegszik, és szélcsendben is  feláramlás  alakul  ki. Sebessége déli oldalon elérheti a 20 km/ó nagyságot is.A jelenség fordítottja: este a nagyobb hőkisugárzású  domboldalról a hűlő levegő a  völgybe leáramlik, és mialatt a starthelyen még  szembeszél van, a leszállóban már hátszél lehet.

b) A tengerszintnél  mélyebb völgyek  légmozgását  hívjuk  völgyszélnek, amelyet  a  tengervíz árapály-jelensége  befolyásol:  dagály  idején a völgy  tenger felőli végéből a  szél a völgy másik vége felé fúj! Fordított esetben pedig: !júf élef egév kisám regnet a lész a lőbégév ilőlef yglöv  regnet a néjedi  ylápA

c) A  völgy  széle  a  leszállóhelynek az a  része, amely már biztosan nem esik bele a vizsgán előírt  földetérési  távolságba.

 

7. Mi  a  termik  és  hogyan  keletkezik?

a) A termik egy  taposáskedvelő pázsitfű-féleség, amellyel a  gondos szervezők a  starthelyet   beültetik  a  nívósabb  versenyek  előtt.

b) A termik egy  irattartó-féleség,  amelyben levélpapírt tarthatunk Törökországban rendezett bajnokság  esetén. (Ld. "Termikes  Kelemen  levelei"!)

c) A termikus feláramlások a  napsütés  hatására  egyenetlenül  felmelegedő  talajfelszín által   egyenetlenül felmelegített levegőben keletkező,eltérő fajsúlyú zónákból alakulnak ki. Szélcsendben 4-5 fok  hőmérsékleti  többlet is létrejöhet a  környező levegőhöz képest abban a légtömegben, amely aztán emelkedni kezd. Szeles időben kisebb hőtöbbletű "termikbuborékok" alakulnak ki. Emelkedés közben a feláramlás sebessége változhat, akár növekedhet is, a  környező levegő légállapot-határozóinak változásától  függően. A  felszálló  légtömeg hőmérséklete emelkedés közben  csökken, ezért a relatív páratartalma egyszer csak eléri  a 100%-ot, és a pára kicsapódása  gomolyfelhőt képez, amely a "látens hő" felszabadulása  miatt még  emelkedik  egy  darabig, sőt: kedvező  körülmének  között  akár  zivatarfelhővé is alakulhat, bár ez utóbbi eset a siklóernyősök szempontjából nem annyira  kedvező.

 

8. Napközben hogyan  alakul a termikus  aktivitás?  Mikor  ne  repüljön  kezdő  siklóernyős?

a) Hajnalban van a leghidegebb, ezért közvetlenül utána, a kora reggeli órákban a legnagyobb  a  termikképződés. A kezdők lehetőleg  ne repüljenek  éjszaka, mert olyankor a talajközeli légörvénylést jelző portölcsérek  nem látszanak és ez veszélyes, tüsszögő rohamot okozhat!

b) Nyári időszakban 10 óra  tájban  kezdődik az  intenzívebb  termikképződés, 11. órától már jelentős, egészen az esti órákig, amikor a Nap látóhatár feletti magasságának csökkenésével a besugárzás erőssége is csökken, kb.17 óra után. Tehát 10-17. óra között nem ajánlatos a  kezdőknek  gyakorolni, mert  ebben az időszakban a lejtőszelet erősen befolyásolják a  környéken elszálló termikek helyére áramló levegő által keltett szabálytalan légmozgások,  turbulenciák, sőt: forgószelek.

c) Faszénbányák  meddőhányói  fölött  (az igen sötét felület  nagy hőelnyelő képessége miatt) csak az esti órákban jelentős a hőkisugárzás, főleg öngyulladás idején, ezért itt a kezdők ne repüljenek  éjszaka napszemüvegben, füldugóval, magas szárú világosfekete strandpapucsban, és  rövid ujjú  télikabátban  szájharmonikázva!!! Ha  mégis  muszáj, előzőleg  kérjenek részletes  leltárigazolást  a  területileg  illetékes Gombaüszög Elhárító és Vámpírcsökkentő Hivataltól!

 

9. Milyen  magasságnyerési  lehetőségeket  ismer?

 

a) A termikus feláramlást, a lejtőszelet, és a hullámfelhőt, bár ez utóbbi ma még a siklóernyőzés lehetőségeit kissé meghaladja. Nem meteorológiai eszközök közül pedig a csörlést és a hátimotort. Megfelelően kialakított "paramix"-szel repülőgépben is felemelkedhetünk, hogy aztán abból startoljunk, de néhány kísérleti jellegű kezdeményezéstől  eltekintve, (Nova CXC,  Blue Angel), mint lehetőség, egyelőre ez is a jövőben rejlik.

b) Repülőgépes vontatást, zsebsugárhajtóművet, katapultot, cirkuszi ágyút, ipari taszítómágnest, betöretlen lovat. (Na jó, elismerem: az"ipari taszítómágnes"-sel kissé elvetettem a sulykot)

c)

÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷

A  >LONGISSZIMA<   NÖVESZTŐSZER  KÉT  HÉT  ALATT,  MELLÉKHATÁSOK NÉLKÜL                       BIZTOSÍTJA  ÖNNEK A KÍVÁNT MAGASSÁGTÖBBLETET!                

÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷  NEM  KELL  AZ  ÉTRENDJÉN  SEM  VÁLTOZTATNIA! ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷

                                        Kérje még ma ingyenes tájékoztatónkat!!!

  HA KÉT KÚRÁRA VALÓT RENDEL, AJÁNDÉKUL KAP EGY "DELUXE" SZÍNVONALÚ NYÚJTÓGÉPET IS!

                       Címünk: INKVIZIC Kft, 1994. Budapest, Pf. 2197013

 ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷ ÷

10. A  zivatar  veszélyei

a) Zivatar  után  a  felázott  talajon  nem  lehet  gépkocsival  megközelíteni  a  starthelyet.

b) A zivatarfelhő alatti igen erős  feláramlásból  nem  biztos,  hogy  sikerül kikerülni, mielőtt a siklóernyőst  életveszélyes magasságba emelné. A zivatar kifutószele viharos erejű lehet,  ez  a  starthelyen  és  a  levegőben egyaránt  veszélyes elsodródással járhat. A  zivatarfelhő leáramlási zónája alatt a földetérés sebessége meghaladhatja az elviselhetőt. Zivatar idején a  madarak  sem  repülnek!!!

c) A zivatarok speciális  esete a házastársi zivatar, amely a tervezett repülés előtti napon már gyakran  kitör, de legkésőbb  a  terepre  indulás  előtt. Kísérőjelenségei: villámló szemek és  égzengető hang  a  feleség részéről, amely  átválthat könnyzáporba, vagy súlyos tárgyak hullásába egyaránt. Elhárítása bizonyos meteorológiai, vagy inkább nőgyógyászati körülmények között szinte lehetetlen. Veszélyei akkor a legnagyobbak, ha a kísérőjelenségektől megijedünk  és  lemondunk  a  repülésről...

 

SZABÁLYZAT

 

1. Hogyan  használhatjuk  a  magyar  légteret  siklóernyős  iskolarepülésekre?

a) A 2/1994. számú légügyi utasítás szerint a  nem ellenőrzött légtérben, látvarepülési  szabályok szerint  végrehajtott  repüléseket a 20.sz. Együttes Légügyi Előírásban  meghatározott módon  be  kell  jelenteni  az  illetékes  légiforgalmi  szolgálatnak.

b) A 45.sz. légügyi előírás VHU 8.5 pontja szerint nincs szükség légtér-igénybevételi engedély beszerzésére, illetve  telefonügyeletre, ha  repülőüzem  során  csak  talaj  menti  siklásokat hajtanak  végre.

c) Két  órával  a  tervezett  légtér-igénybevétel  előtt "eseti légteret" kell  igényelni  az  EREF repüléstervező  csoportjától  a  közzétett  telefonszámon.

d) (Na, most aztán törheti fejét a vizsgázó, hogy ezek közül melyik a leghelyesebb választás!)

 

 2. Ki  viseli  a  felelősséget  siklórepülés  esetén?

a) A repülőeszközzel  való  repülés önkéntes tevékenység, ezért a  repülések  végrehajtásával járó  kockázatot  és  felelősséget  a  repülést  végrehajtó  személynek  kell  vállalnia!

b) A befizetett  tandíj ellenében a  növendék elvárhatja, hogy az oktató  vállalja a felelősséget mindenért,  még  a  terepre  kiutazás  alatt  a  növendék  kocsijának  defektjéért  is!

c) A start közben elszenvedett sérülésekért az oktató felelős, a  repülés közben  keletkezőkért  a repülő személy, a földetéréskor  kialakult  helyzetért  pedig  a  leszállóhely  tulajdonosa!

 

3. Milyen  biztosítások  szükségesek  a  siklóernyőzés  megkezdéséhez?

a) Semmilyen  biztosítás  nem kell, mert  a  siklóernyőzés a  világ legbiztonságosabb sportja!

b) Feltétlenül  osztrák  nyugdíj-előtakarékossági  életbiztosítást kell kötni, mert mire szükség lenne  rá, úgyis  kiderül,  hogy  illegális! (1994!)

c) Szükség  van  egy  olyan  sportbaleset-biztosításra,  amely  a  siklóernyőzésre  is  kiterjed, továbbá  egy  felelősségbiztosításra  az  esetleges  károkozás  miatt. Az előbbit tartalmazza  az  MRSZ-tagdíj,  az  utóbbit  az  ernyők  éves  nyilvántartási  díja.

 

4. Milyen  okmányai  legyenek  a  siklóernyősnek?

a) Veszettség és lepra, valamint emberevő baktérium elleni védőoltást, nehézfegyver viselési és  veszélyesállat - tartási  engedélyt,  továbbá  sikeres  víz alatti  ívhegesztői  tanfolyamot,  valamint alagútfúrópajzs-vezetői és lovasbúvár-kiképzést igazoló okmányok  szükségesek.

b) Személyazonossági igazolvány, útlevél, TB-kártya, vércsoport-igazolás, íriszdiagnosztikai lelet,  és  komplett  adóbevallás,  adókulccsal  a  lábtörlő  alatt!

c) Repülési napló ("startkönyv") a bejegyzett elméleti  és  gyakorlati, valamint  típusvizsgákkal,  egyesületének igazolásával,  továbbá  MRSZ-tagsági  kártya, személyi  igazolvány, és

legyen  nála  az  ernyő  légialkalmassági  kártyája  is,  rajta  a  klub  műszaki  vezetőjének igazolásával  és  az  éves  nyilvántartásba vételt  igazoló  matricával, avagy  bélyegzővel!

5. Milyen  orvosi  alkalmassági  feltételei  vannak  a  siklóernyős  repülésnek?

a) Jelenleg semmilyen orvosi alkalmassági vizsgálat nem szükséges, ha az előző kérdés meg-felelő válaszában leírtak teljesültek. A  gyakorlati  tapasztalat  ugyanis  az, hogy  aki képes felmászni  egy  100 m  magas  dombra,  arra  is  képes,  hogy  lerepüljön  róla.

b) Részletes  kórházi  kivizsgálás  kell,  teljes  vérképpel,  máj-,  lép-  és  velő-mintavétellel,

szövettani vizsgálattal, klónozással, és gyökérképződést valamint lombfakadást segítő hormonkezeléssel,  a  későbbi  hidropónikás  termesztéshez.

c) Az orvosi vizsgálatot  nem a  repülni  szándékozón, hanem családtagjain kell  végrehajtani, hogy  tudni  lehessen, a  repülési napokon  milyen  nyugtatókat  vagy épp lelkesítő szereket

praktikus  szedniük!

 

6. Siklóernyős  repülések  osztályozása  magasság  szerint. 

a) 1: Végigszaladt a lejtőn, de nem emelkedett el. 2: Elemelkedett néhány métert. 3:Átrepülte az  Epöl  melletti  tanulódomb  lábánál  lévő  magányos  jegenyét!

b) 1: Talaj menti siklás 15m alatt.  2: Föld közeli repülés 50m alatt.  3: Repülés: 50m fölött.

c) 1: Két és fél méter magas növendékek repülése a légifolyosó fölött.2: Egy-nyolcvan magasak repülése a tanulódombon. 3: Egy méter tíz centisek repülése a pincében.

 

7. A  repülések  osztályozása  rendeltetésük  szerint.

a) Bevezető repülés, iskolarepülés,  gyakorló repülés, minősítő repülés,  vizsgarepülés, teljesítmény repülés,  próbarepülés, ellenőrző repülés,  bemutató repülés,  különleges célú rep.

b) Lejtő menti lerepülés,  kukoricásba berepülés, faluvégig elrepülés, dinnyeföldre település.

c) Repülés a  fészeképítő anyagért. Nászrepülés. Eleséggyűjtő repülés a  fiókák etetéséhez. Törött szárnyú repülés imitálása a ragadozó elcsalása végett. Özv. Madárné gyászrepülése. A fiókák fészekhagyó repülése. Őszi  vándorrepülés. A vadász kondérjába berepülés...

 

8. Milyen  felszerelés  kell  a  repülőterepen? 

a) Balta, fűrész, metszőolló, az ernyőnek fáról lekerüléséhez;  mentőkötél,  vagy  virágmintás tűzoltólétra  (fehér ruhás deli legény tűzoltóval),  attól  függően,  hogy  fiú-e  vagy  lány  az illető, akit  le  kell  hozni;  meg  egy  nagy  tőr,  hogy  a  sérült  ne  sokat  szenvedjen, vagy    

a szuperbéna  növendékekkel  "megáldott"  repülésvezető   ...-ön  bökhesse  magát!!!

b) A 45.sz  légügyi  előírás  szerint  a  fel- és leszállás  helyén  szélirányjelző  kell; a repülőüzemi szolgálat   tartózkodási  helyén   szélsebesség  mérő,  valamint  olyan  jelzőeszköz, amellyel  hallótávolságon  kívüli  repülésnél  utasítások adhatók. Szükséges  továbbá legalább  két  sérült  ellátásához  elegendő  elsősegély-felszerelés.

c) Főleg  ernyő,  mivel  annak  hiányában  a  többi  cucc  tiszta  sznobizmus!                 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

UTÓIRAT!  

 

Természetesen vitázni lehet (és kellene is!) némelyik kérdés némelyik válaszán, és korszerűsíteni is lehetne az egész listát, a blődségek helyett pedig szakmailag komolyabb téves válaszokat írni. Nem szerzői jogdíjas: akinek kedve van átírni, vagy részleteit felhasználni a saját vizsgakérdéseinek összeállításakor, megteheti, áldásom rá; még örülnék is, hogy nem volt fölösleges fáradozás mindezt összeírni! A fentiek csak egy kísérlet volt arra, hogy egyszer majd a gk. - vezetői jogosítvány vizsgájához hasonló rendszerű, és a hivatalos tankönyv anyagához pontosan illeszkedő tesztkérdés - gyűjteményt dolgozzon ki valaki. Bízok benne, hogy a siklóernyőzés iránti érdeklődés fokozódásával az oktatók és vizsgáztatók rátermettsége, tapasztalata, szakmai- és emberismerete, valamint  humora is fokozódik, hogy ezáltal minden repülni vágyó hosszú életű lehessen a földön és égen!