.ZsL. Creative Commons License 2013.02.19 0 0 35

Adalék a siklóernyős oktatás hazai történetéhez:

 

Elméleti vizsgakérdések a ’90-es évek elejéről.

Malév Repülő Klub Siklóejtőernyős tanfolyam, „Pilóta” szint,

’A’ csoport.

 

1. Többek között mitől függ egy levegő által körüláramlott test légellenállása?

a. A test sűrűségétől.

b. A test tömegétől.

c. A tömegközéppont helyzetétől.

d. A test alakjától.

 

2. Az alábbi sebességdiagram alapján hány m/s-os a minimális merülés?

a. 10 m/s,  b. 4 m/s,  c. 3 m/s,  d. 8 m/s.

 

3. A légijármű bizonyos fokig dugóhúzó biztos. Ennek ellenére hogyan kerülhet mégis dugóhúzóba?

a. Fordulóban és irányítási hibából eredő áramlásleszakadás miatt.

b. Gyors repülés által.

c. Normál utazósebességnél fellépő örvénylés miatt.

d. Egyáltalán nem tud dugóhúzóba kerülni.

 

4. Egy légijármű minimális repülési sebessége 8 m/s körül van. Azonos körülmények között mennyi ez az érték 60 fokos döntésű fordulóban?

a. 40%-kal több, tehát hozzávetőleg 11,2 m/s.

b. 60%-kal több, tehát hozzávetőleg 12,8 m/s.

c. 20%-kal több, tehát hozzávetőleg 9,6 m/s.

d. 10%-kal több, tehát hozzávetőleg 8,8 m/s.

 

5. A fordulóban keletkező centrifugális erő megnöveli a kilendülési szöget /keresztirányban/. Mi következik ebből a tényből?

a. Megnövekszik a minimális repülési sebesség, összhangban a növekvő keresztirányú helyzettel.

b. Lecsökken a minimális repülési sebesség, összhangban a növekvő keresztirányú helyzettel.

c. A minimális repülési sebesség nem függ a keresztirányú helyzettől.

d. Egyik válasz sem helyes.

 

6. A terep felszíne befolyásolja-e helyileg a szélsebességet?

a. Nem.

b. Igen, de csak fékezi.

c. Igen, nagyon erősen, pl. a hasadékok fúvókahatása által, stb.

d. Igen, de lassú repüléskor ártalmatlan.

 

7. Napsütéskor, délelőtt hol található a legjobb termik?

a. A völgyközép fölött.

b. A nyugati lejtőnél.

c. Az északi lejtőnél.

d. A keleti lejtőnél.

 

8. Az alábbi térképvázlaton hol keletkezik a legerősebb szél?

a., b., c., d.

 

9. Milyen hatása van a talajegyenetlenségnek a szélre?

a. Semmi.

b. A felhők felszívódnak.

c. Eltéríti.

d. Orografikusan felmelegszik.

 

10. A földfelület mely részeinél okozza a napsugárzás a levegő legnagyobb felmelegítését?

a. Tengerek és tavak.

b. Rétek, erdők.

c. Lápok és mocsarak.

d. Világos, száraz felületek..

 

11. A mechanikus működésű magasságmérő beállításakor mit változtat meg?

a. Az aneroid szelence nyomását.

b. A skála helyzetét.

c. A mutató helyzetét.

d. Az összes válasz helyes.

 

12. Mi a hatása a rövidöltésű varrásoknak?

a. Nagyobb tépőszilárdság.

b. A varrás rugalmasabb lesz.

c. A perforálás miatt szakadási hajlam keletkezik.

d. Jobb áramlásvezetés, ezért kisebb ellenállás.

 

13. Repülés közben a kupola mely része kapja a legnagyobb terhelést?

a. A kilépőélek.

b. A kupola hátsó harmada.

c. A belépőélek és a profil felső részének elülső harmada.

d. A külső rész hátsó fele.

 

14. Véleménye szerint mekkora a kockázata a siklóejtőernyő kézi vontatásának lejtős terepen?

a. Életveszélyes.

b. Normális szélviszonyoknál probléma- és veszélymentes.

c. Csak szélben veszélyes.

d. A leszállás különösen kemény.

 

15. Három darabm kb. 5 cm-es szakadással, alkalmas egy siklóejtőernyő a repülésre?

a. Nem, fennáll a továbbrepedés esélye.

b. Így megnő az ernyő merülése.

c. Igen.

d. Az ernyő így nem kormányozható.

 

16.Előzéskor melyik siklóejtőernyőnek van előnye?

a. A gyorsabbnak.

b. Az utolérőnek.

c. Az utolértnek.

d. A magasabban repülőnek.

 

17. Hogyan előzheti meg egy siklóejtőernyős a másikat?

a. Balról.

b. Jobbról.

c. Fölötte átrepüléssel.

d. Alatta átrepüléssel.

 

18. Mennyi a minimális látó- és felhőtávolság siklóejtőernyő esetén, 900 m-es tengerszint feletti, vagy 300 m-es talajszint fölötti magasság esetén?

a. Vízszintesen 1,5 km, felhőkön kívül, állandóan látva a talajt.

b. Vízszintesen 5 km, felhőtávolság függőlegesen és vízszintesen min. 300 m.

c. Vízszintesen 8 km, a felhőtávolság vízszintesen 1,5 km, függőlegesen 300 m.

d. Vízszintesen 8 km, a felhőkön kívül.

 

19. Közvetlenül a lejtő közelében megengedett a körözés?

a. Nem.

b. Nem, kivéve, ha termik csak ott van.

c. Igen, amennyiben más siklóejtőernyős nem tartózkodik abban a magasságban.

d. Igen, minden korlátozás nélkül.

 

20. Milyen ellenőrzött légtereket használhatnak siklóejtőernyősök?

a. A légifolyosók alsó harmadát.

b. TMA 3000 méterig.

c. Egyet sem.

d. CTR-t, de csak kis forgalom esetén, estefelé.

 

 

’B’ csoport.

 

1. A következő testek közül, amelyeknek az áramlásra merőleges felülete azonos, melyiknek van a legkisebb légellenállása?

a. Áramvonalas, b. Kúp alakú, c. Gömb alakú, d. Kivájt félgömb alakú.

 

2. Az alábbi sebességdiagramon melyik pontnál észlelhető áramlásleszakadás?

a. A görbének az y tengelyhez legközelebbi végén.

b. A görbe legmagasabb (az x tengelyhez legközelebbi) pontján.

c. Az origóból húzott érintő és a görbe találkozási pontján.

d. A görbének a tengelyektől legtávolabbi végén.

 

3.Egy légijármű repülési teljesítménye szempontjából mi változik nagyobb szárnyoldalviszony esetén?

a. A minimális merülés romlik, a siklószám csökken.

b. A minimális merülés romlik, a siklószám nő.

c. A minimális merülés csökken, a siklószám nő.

d. A minimális merülés csökken, a siklószám csökken.

 

4. Az irányítózsinórok egyidejű lehúzásakor melyik tengelye körül fordul el a légijármű?

a. Kereszttengelye.

b. Hossztengelye.

c. Függőleges tengelye.

d. Ferde tengelye.

 

5. Egy légijármű siklószámát hogyan lehet javítani?

a. Az ellenállások csökkentésével.

b. A felhajtóerő növelésével.

c. A káros ellenállások csökkentésével.

d. Az előző válaszok mindegyikével.

 

6. Mi a szélnyírás?

a. A szél elülése az esti órákban.

b. Különböző irányú szelek turbulens zónája.

c. Szakkifelyezés a léglyukra.

d. Szélcsillapodás a talajsúrlódás következtében.

 

7. A repülésben a zivatarfront veszélyesebb, mint a termikus áramlat, mert:

a. Nagyon gyorsan emel.

b. Nagykiterjedésű.

c. Különösen heves.

d. Az összes többi válasz helyes.

 

8. Az alábbi vázlaton hol keletkezik a leggyengébb szél?

a. A lejtő felső részén.

b. A lejtő előtti leszállóban.

c. A starthely mögött.

d. A leszállótól balra levő kisebb domb mögött.

 

9. A déli szélnek és a déli főnnek azonosak a jelenségei?

a. Igen, minden meleg délről jön.

b. Nem, csak a főn hoz a szélárnyékos oldalon egy párás adiabatikus lehűlést.

c. Nem, a főn közvetlenül a széloldalon hoz párás adiabatikus lehűlést.

d. Nem, déli szél csak az Alpok gerincétől délre van.

 

10. Egy hegyhát széloldalán mire számíthat az ember?

a. Turbulenciára és leszálló szélre.

b. Nyugodt leszálló szélre.

c. Leszálló szélre, időnként turbulenciára.

d. Forgókra és turbulens hengerszélre.

 

11. Mire kell ügyelni, ha sérült zsinórt cserélünk?

a. Azonos külső átmérőjű legyen.

b. A különböző rugalmasságuk miatt csak eredeti tartalékkal cserélhető.

c. Lehetőleg rugalmasabbra cseréljük, mert az idomul a többihez.

d. Erősebbet kell alkalmazni, az tovább tart.

 

12. Mi a variométer?

a. A talajtól való magasság mérésére szolgáló repülő műszer.

b. Automatikus trimmelést jelző.

c. Emelkedést és merülést mérő repülő műszer.

d. A lejtő hajlását mérő műszer.

 

13. Repülés közben elszakad egy fékzsinór. Mit tesz?

a. A hátsó hevederekkel kormányzok, azok helyettesítik a fékeket.

b. Felkészülök egy kemény földetérésre.

c. Levágom a másik féket is.

d. Az elülső hevederekkel kormányzok, azok helyettesítik a fékeket.

 

14. Minden siklóejtőernyő alkalmas vontatáshoz?

a. Igen amennyiben jóindulatú.

b. Igen, ha vontatáshoz van beállítva.

c. Csak körkupolás ejtőernyő vontatható.

d. Nem, csak a 3,5 kg/m2 felületi terhelés alattiak.

 

15. A poliamid szövetre milyen sugárzások károsak?

a. Röntgensugárzás.

b. Infravörös sugárzás.

c. Gamma sugárzás.

d. UV sugárzás.

 

16. Két siklóernyős röppályája az ábra szerinti hegyesszög alatt keresztezi egymást. Melyiknek van előnye?

a. Az „A”-nak, vagyis a jobbról jövőnek.

b. A „B”-nek, vagyis a balról jövőnek.

c. Kettő közül az egyiknek.

d. Az „A”-nak a „B” alá kell merülni.

 

17. Mennyi a megengedett minimális látó- és felhőtávolság siklóejtőernyő esetén, 900 m-es tengerszint feletti, illetve. 300 m-es talajtól mért magasságban?

a. A látótávolság 1.5 km, felhőkön kívül és állandó talajlátás.

b. A látótávolság 1,5 km, a felhőtávolság 100 m vízszintesen és 50 m függőlegesen.

c. A látótávolság 8 km, a felhőtávolság100 m vízszintesen és 50 m függőlegesen.

d. A látótávolság 8 km, a felhőtávolság 1500 m vízszintesen és 300 m függőlegesen.

 

18. Egy siklóejtőernyős és egy függővitorlázó egymással szemben repül. Melyiknek kell kitérnie?

a. Mindkettőnek jobbra.

b. A függővitorlázónak kell kitérnie.

c. A siklóernyősnek kell kitérnie.

d. A siklóernyősnek át kell repülnie a függővitorlázó fölött.

 

19. Hogyan térnek ki a siklóejtőernyősök, ha a lejtőnél közel azonos magasságban szemben találkoznak?

a. Mindketten kitérnek jobbra.

b. Az tér ki, amelyiknek a lejtő balra esik.

c. Az alacsonyabban repülőnek a másik alatt kell elrepülnie.

d. Mindketten elfordulnak a lejtőtől.

 

20. Hol hozzák nyilvánosságra az ellenőrzött légterek jegyzékét?

a. A VFF-ben.

b. A légügyi hatósági NOTAM által, folyamatosan aktualizálva.

c. Az ICAO légiforgalmi térképen és az AIP-ben.

d. Minden repülőiskola prospektusa tartalmazza.