k.novotny Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49540

Kaptam egy levelet etwg barátunktól, és az ő engedelmével beteszem a levelét

 

Szia Karesz

 

 unalmamban benéztem  a gözmozdony topikba - ahol a szergejeket tárgyaljátok.

 

  Két megjegyzést ehhez.

 

  Az oroszok Prágába 1968-ban föleg Lengylországból meg az NDK-ból jöttek, de nem aug. 21.-én, hanem néhány honappal korábban, amikor valamilyen hadgyakorlat volt a 3 ország határán (ha jól emlékszem Pajzs volt a fedöneve), és már akkor arról szolt a duma, hogy valami miatt nem akarnak hazamenni. Volt is némi "eszmecsere", hogy miért nem mennek haza, s ha jól emlékszek, pontosan aug. 20.ára kaptak valamilyen ultimátumot - aminek másnap már nem volt semmi értelme. Engem Pesten ért az esemény, és éppen 21.-én mentem volna haza, de a rokonság egy részének jó belügyi kapcsolatai voltak ( :-) ), igy nem engedtek haza - amiböl aztán vagy 3-4 hét lett, amikor részben gyalog mentem vissza Pozsonyba....  

 

 

A CKD CoCo mozdonyai jók voltak, csak késöbb derült ki, hogy az akkori pályákra a CoCo tengelyelrendezés nem volt optimális, és fel is adták a tervet.

 

Az oroszok rájuk soztak egy sereg szergejt, amik nagy részben a kezdetben álltak a pályamüvészek obstrukcioi miatt. Csak az elsö osztályu pályákra voltak alkalmasak, amiböl meg nem volt sok, söt egyre kevesebb lett a villamositás miatt.  (1963-tól elkészült a AC hálozat javarésze is). A CKD visszatért a BoBo mozdonyokhoz.

 

Az oroszok sokáig szabotázsnak vélték a szergejek leállitását, és nem tudták megérteni, hogy a CSD pályáinak a jelentös része eléggé bonyolult és alacsony tengelynyomású (szinte a mai napig), és a szük kanyarokra a 3 tengelyes alváz igen komoly problémákat okoz (hasonloan az ÖBB-hez, ott is alig van CoCo mozdony). A világ legsikeresebb tolatomozdonya (a dongo, CME-3, T669) is különleges önbeállo középsö tengellyel készült, és ráadásul föleg tolato mozdony volt, így a sebessége sem volt tul nagy. Ezenkivül csak az északi DC hálozaton fordultak elö CoCo mozdonyok, (jelentös korrekciok is lettek kivitelezve azon a pályán, mégis a 70-es években inkább a dupla mozdonyokat vettek (BoBo+BoBo), nem pedig CoCo gépeket.

 

Szoval a CC tengelyelrendezés nem volt nagyon népszerü a CSD vonalain. Ezért nem kellett nekik a szergej sem, amint csak lehetett, tuladtak rajtuk.

 

 Üdv   Jenö