remotszergej Creative Commons License 2013.01.27 0 0 49526

Ahogy manhattani topictárs is írja, először ejtőernyősök érkeztek a prágai repülőtérre An-22 szállítógépekkel. Hogy tankok hogy kerültek oda reggel 6-kor az már fogas kérdés. Lehet hogy BDM deszant ahrckocsik voltak, amiket szintén teherszállítókkal vittek Prágába. Csehszlovákia teljes szoci határán felsorakoztak a baráti segítséget nyújtó hadseregek, az NDK-ból is érkeztek szovjet egységek, lengyelek is bevonultak, még egy lövészezreddel Bulgária is megmutatta hűségét. Az NDK is szívesen részt vett volna az akcióban, de Moszkvában úgy döntöttek, hogy nem tenne jót ha a németek 30 év után újra elárasztanák Csehszlovákiát és nem turistaként, hanem uniformisban. Sajnos velünk nem tettek így kivételt. Az hogy mit mondtak nektek és mi volt a valóság... maradjunk annyiban, hogy sok okos ember beszélt sok okosságot összevissza. A Néphadsereg c. hetilap 1976-os számában egy olvasói rejtvényben harci repülőket kellett összekötni a megnevezéssel, a Mig-21 sziluettje egy Szu-7 vadászbombázó volt.

A "Zala-hadművelet" történetét alaposan feldolgozta Pataky Iván, a Vonakodó szövetséges című könyvében, 1998-ban, majd 2008-ban is megjelent -utóbbi kibővített kiadás. Csehszlovák szempontokat bemutatva tudom ajánlani Kun Miklós: Prágai tavasz, prágai ősz című könyvét, szintén 1998 körül adták ki és 2008-ban újabb könyve jelent meg a témában. 

Az viszont érdekes, hogy csak 1969 márciusában vezényeltek haza titeket, hivatalosan 1968 okt. 31-ig az összes alakulatot hazahozták, Zalaegerszegen még visszafogadási ünnepséget is tartottak utcai katonai parádéval egybekötve. Privátban tudnál nekem erről írni? Igen érdekelne a dolog.

 

De hogy ne csak OFF-oljak megint:

Magyar Rendőr 1966 márciusából riport a ZÁK-ról. 510-es(?) és egy Ganz-Mávag motorvonat

 

Előzmény: k.novotny (49522)