Szia Manhattani!
Azt tudtam, hogy a Keleti-Hatvan-Salgótarján-Losonc vonal volt a MÁV első vonala, azt is hogy Miskolcot Nyíregy felől érte el a Tiszavidéki vasút és a Hatvan-Miskolc szakasz később épült.
Azonban a helyzet ennél bonyolultabb és a Keleti-Su elnevezés biztos későbbi korból származik.
Elvileg lehetne a Keleti-Újszász-Szolnok-Debrecen-Nyíregy-Saújhely irány, de ez azért nem stimmel, mert Mezőzombornál ez nem Saújhely felé kanyarodik, hanem Miskolc felé. Így innen csak irányváltással lehetne tovább haladni Sátoraljaújhely felé.
Tehát a Su elnevezés nem származhat a Tiszavidéki vasút korából szerintem.
A Nyíregy-Miskolc vonal meg a Hektaméterkő ezt a kérdést nem magyarázza meg.
Szerintem amikor megépült a Hatvan-Miskolc vonal, onnantól erre jártak azok a vonatok, amik Miskolcra mentek, mert erre rövidebb.
Nyílván erre jártak azok is amik tovább mentek Saújhely felé, nem valószínű, hogy Nyíregy felé mert Mezőzombornál nincs deltavágány. Talán ez után kaphatta a Bp. Keleti a Su elnevezést.
Azt hiszem Trianon előtt Sátoraljaújhely még nem volt végállomás, csak utána.
De nem világos, hogy ezek a rövidítések a vonal végét, határállomást vagy csatlakozó másik vasutat, vagy valami mást jelöltek.
Még mindig nem világos, hogy miért Saújhely és nem Kassa a névadó. Talán a kassai vonal később épült.
Azt meg tényleg nem értem, hogy Nyíregynek mi köze ehhez, amikor onnan nem lehet közvetlenül Saújhelyre jutni.