Porond Creative Commons License 2013.01.02 0 0 8831

Szervusztok!
Talán már azt gondoljátok, hogy teljesen eltűntem a topikból. Valóban kevés hozzászólásom volt az utóbbi időben, de igyekszem figyelemmel kísérni a történéseket.
Az az igazság, hogy szomorú vagyok.
Szomorú, mert nem volt új autóbusz beszerzés. Ennek okai országos szintűek, itt és most nem is szeretnék erről sokat beszélni. A volánok, az utasok és a magyar buszgyártó vállalkozások ennek a döntésnek az elszenvedői. Nő a buszállomány átlagéletkora, műszaki állapotuk romlik, az utasok elégedetlensége nő, miközben a magyar buszipar lassan megszűnik.

A rendhagyó és szubjektív bevezető után lássuk mi történt 2012-ben Hatvanban, azaz jöjjön a szokásos éves összefoglaló!

Amint utaltam rá, beszerzések tekintetében mélypontról beszélhetünk. Az egyetlen új beszerzés az ex-Alba Volános, DUD-495 rendszámú, Detroit Diesel motoros Ik 256.44-es májusban állt forgalomba. (ex-Jászkunos testvérével ellentétben – CLY-140-re gondolok - ő nem Classic, hanem hagyományos homlok- és hátfallal rendelkezik)
Érdekességképpen megemlítem:
- 1 db-os beszerzés utoljára 1997-ben volt (E94, GLB-716)
- 1990 és 2012 között összesen 84 autóbuszt vásárolt a Hatvani Volán (+3 db midi). A 84-ből 49 db újonnan, 35 db pedig használtan került a céghez.

2012-ben selejtezésre került az utolsó 280-as, a kétajtós, ex-Jászkunos DZB-567. Ahogy 2011-ben lezárult a 266-os korszak, úgy 2012-ben lezárult a 280-as korszak is. Mára egyetlen csuklós maradt állományban, a HFF-618 (C80).
Ebben az évben búcsúztunk a BAN-267-től (Ik260, de szerettem…), valamint a CJX-423-as rendszámú 256-ostól. Valószínűleg még egy 256-os selejtezésre került. Ha valóban a CJX-431 az áldozat, akkor csupán 3 db 256-os maradt (AAI-727, BAN-290, CLH-574).
Lassan-lassan lezárul a 256-os korszak is...
Bár még futnak ezek a típusok, de ha a kék színű járóköz megvilágító lámpákra, a régi (nem D10-es) Rába motor hangjára, a régi hátsó futómű fütyülésére, a Sirokkó dübörgő hangjára (ami engem mindig a repülőgép gázturbinák zajára emlékeztetett), gyakorlatilag ennek az összes hangnak és szagnak az egyvelegére gondolok, akkor számomra a 256-os meghatározó élmény marad.

Összességében tehát az állomány három darabbal csökkent, ha még megvan a három midi (a Mercedest szoktam látni, de a két VW-val már régen nem találkoztam), akkor a buszparkot 74 db-ra számolom.

A járműállomány tulajdonképpeni változatlanságával szemben a menetrend az év során többször is módosult.
Először 2012. április 15-én, a MÁV - VOLÁN menetrend összehangolási intézkedések alapján. Ennek keretében új járat indult munkanapokon Pásztóra és vissza.
2012. november 5-től a helyi közlekedésben volt módosítás: munkanapokon, kora délután új járat indult az autóbusz állomásról a BOSCH üzemig, ill. vissza a BOSCH-tól a Kossuth térig.
Az éves menetrendváltás (2012. december 9-től) járatcsökkentéseket jelentett:
-    az áprilisban indított H-Pásztó-H járat megszűnt
-    néhány járat kisebb módosítása mellett több járatot iskolai előadási napra vagy munkanapra korlátoztak ill. vasárnapi járatokat szüntettek meg

További történések az év folyamán:
- januárban a városban próbázott a Csaba Urbanus fehér, városi autóbusza
- érdekes volt, hogy az augusztus 3-5. között megrendezett RETRO Strand fesztivál programjaihoz kapcsolódva a Hatvani Volán ingyen szállította az utasokat a Kossuth tér és a strand között. Hasonló akcióra a múltban nem emlékszem
- év közben egyre több buszon fedeztük fel az új utastájékoztató rendszert. Hivatalosan szeptember közepétől kezdődött el a rendszer tesztüzeme. Az autóbuszokra felszerelt GPS és a kijelzők mellett egyes megállókban is helyeztek el elektronikus táblákat. A beruházás jelentős része uniós támogatásból valósult meg
- országos szinten döntés született a volán vállalatok nagyobb társaságokba való összevonásáról. Az Agria, a Nógrád, a Mátra, a Hatvani és a Jászkun Volánból létrejövő céget Úti Csaba fogja vezetni


Minden Volán dolgozónak és buszbarátnak szép buszokat, balesetmentes közlekedést, reménytelibb új évet kívánok 2013-ra!