villantós Creative Commons License 2012.12.06 0 0 178

Az Autópályakezelő építi a sztrádát, mégis az NA Rt. vesz fel milliárdos hitelt    
2005. márc. 03., 18:49 

Újabb hitelt vesz fel a Nemzeti Autópálya Rt. (NA Rt.) a sztrádaépítés finanaszírozására. Annak ellenére, hogy egy hónapja a kormány úgy döntött: a jövőben nem az NA Rt., hanem az Állami Autópályakezelő fogja építeni az új gyorsforgalmi utakat.

Februárban döntött a kormány arról, hogy megváltozik az autópályaépítés finanszírozása. A Nemzeti Autópálya Rt. helyett az Állami Autópályakezelő építi és fizeti majd a sztrádákat. Azonban az elmúlt 1 hónapban még semmi nem történt, a szerződések még most is az NA Rt.-nél vannak, s amíg az állami autópályakezelő nem veszi át a feladatot, addig a finanszírozás is náluk van. Nemrég arról döntöttek: az átmeneti időszakra még az NA Rt. vesz fel több, mint 150 milliárd forintnyi hitelt.

A 158 milliárd forintos Magyar Fejlesztési Bankos hitelt igen, a már korábban tervbe vett 125 milliárdos kereskedelmi banki kölcsönt viszont nem szavazta meg a Nemzeti Autópálya Rt. igazgatósága. 

Bod Péter Ákos közgazdász szerint hiába a bonyolult hitelfelvételi eljárás, és a költségvetés kozmetikázása, a végén úgyis az állam állja majd a számlát, az adófizetők pénzéből."

 

"Többmilliárdos bírság a tét a sztrádakartellben. 

Elmarasztaló döntésre számíthatnak az érintett hazai autópálya-építő cégek a Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsának mai tárgyalásán. A kartellgyanú miatt vizsgálódó testület több milliárd forint bírságot is kiszabhat a 2002 végén lebonyolított, több mint százmilliárd forint értékű közbeszerzési eljárások győzteseire. A pénzbüntetésnél is súlyosabb szankció lehet, ha az elmarasztaló ítélet miatt az öt érintett társaság nem indulhat a közeljövőben meghirdetendő autópálya-építési pályázatokon. 

A helyzet pikantériája, hogy a vád a sztráda kivitelezésére képes magyarországi vállalkozások többségét érinti. Kivétel a Vegyépszer Rt., amely nem indulhatott a 2002-es közbeszerzéseken. Ennek köszönheti a cég, hogy könnyen az egyedüli hazai résztvevője lehet a közeljövő sztrádaépítési tendereinek. "