granturismo Creative Commons License 2012.11.18 0 0 63622

Ez is egy érdekes dolog, mert ennek is van akusztikai vetülete. Ha már ott tartunk (ok) :-)))

 

Nem tudom hallottatok-e a Heimholtz-féle üregrezonátorokról? Az a lényeg, hogy minden zárt üreg a belső terével és a bevezető nyílás hosszával, átmérőjével meghatározott komplex, lengő rendszert alkot melynek van saját rezonancia frekvenciája(i) és ezek hangolásával lehet elnyelésre, erősítésre vagy késleltetésre használni. Persze erre már a görögök is rájöttek és a színházak falába döntött kerámiavázákat építettek pld egy bizonyos frekvenciájú visszhang csillapítása érdekében.  A megfelő méretet próbálgatással választották ki.

Heimholtz viszont felírta ennek az egyenleteit és méretezhetővé tette az ilyen rendszereket.

 

Na itt jön a Kappa ahol ez a szívócsőben elhelyezett doboz pontosan egy ilyen Heimholtz-féle üregrezonátor és elsősorban a szívászaj (mint akusztikai jelenség) tompítására alkalmas.

 

De ugye azt írtam nem véletlenül, hogy ez egy komplex rendszer. Mert mind írtam csillapít, de ügyes méretezéssel hasznosan erősíthet is ugyanaz az üreg egy másik frekvencián vagy épp késleltethet és ezzel már nem akusztikailag hanem a motor üzeme szempotjából lehet jótékony hatása.

 

Erről a Alfa boxer 16v-m esetén bizonyosodatm meg a gyakorlatban. Ott is van egy ilyen doboz a szívócsövön. Egyszer kísérletképpen eltávolítottam és befedtem a lyukat (ott ezt meg lehet csinálni, mert egy gumi közdarabbal csatlakozik). Az egy dolog, hogy valóban nőtt a szívászaj, de a motor viselkedése az alsó ford. tartományban ideges, rángatós lett. Aztán rájöttem, hogy ott ugyen hengerenként külön-külön fojtószelep van közvetlen a szívószelepek előtt (csak a bef szelep van közben, 5cm) amitől annak a motornak abban a kategóriában máig páratlan gázreakciója van (no meg boxer persze azért is). De mindez hátrány is, mert a szívórendszeren bármilyen átalakítás (pld. ennek a doboznak az eltávolítása) hatványosan káros a motor viselkedésére nézve. Bizonyos terhelési viszonyok esetén a fojtók egyszerűen berezonálnak és ez okozza az ideges viselkedést. A dobozt visszatéve a jelenség elmúlik és akkor vettem észre, hogy az alapjárat felett a nyomaték is kedvezőbb.

 

Ez csak azért írtam le hogy rávilágítsak, nem szabad lealacsonyítani ennek a doboznak a jelentőségét csakis a szívászaj tompítására mivel az autó szívórendszere is egy ugyanolyan lengő rendszer és egy ilyen doboz megteszi a jótékony hatását vagy épp a hibája, hiánya hátrányos a motor viselkedése szempontjából. Úgyhogy nagyon helyes döntés szerintem ezt kicserélni egy jóra.

 

Előzmény: Ambassador Kappa (63620)