tomcsi334 Creative Commons License 2012.09.17 0 0 3201

A fogyasztás legfőképp az égetésnél kapott kalória függvénye.
Az üzemanyagok kalóriája eltérő. Az alábbi táblázat néhány növényi energiahordozóból kinyerhető
fűtőértéket hasonlít össze.
1. sz. táblázat
Néhány energianövény és melléktermék
fûtõértéke
Megnevezés MJ/kg Megjegyzés
Miscanthus ssp. (kínai nád) 17,4 80-82% szárazanyag. tartalom
Penisetum purpureum
(elefántfû)
16,0 - 17,5
80-82% szárazanyag. tartalom
Gabonaszalma 15,3 80-82% sza. tartalom
Kukoricaszár 10,2 80-82% sza. tartalom
Napraforgószár 11,0 80-82% sza. tartalom
Repcemag 35,6 90% sza. tartalom
Repceszalma 15,3 80-82% sza. tartalom
Tûzifa (átlagos) 13,5 80-82% sza. tartalom
Erdei fenyõ 16,0 80-82% sza. tartalom
Repceolaj 35,8
Napraforgóolaj 39,0
Bioetanol 25,1
Metanol 19,5
Gázolaj 41,8
Földgáz 33,5 MJ/N m³
A két rivális üzemanyag fűtőértéke minimális mértékben, de eltér.
A gázolaj tömegét tekintve 7%-al magasabb fűtőértéket produkál.
Ebböl az következne, hogy a gázolajban több az energia, tehát azonos teljesítmény leadásához több
étolajat kell elégetni.
Csakhogy a fizika az (SI) mértékegység szerint égéskor felszabaduló energiát Kalória / súly" határozza
meg.
Ettől függetlenül mi mind a gázolajat, mind az étolajat térfogat után kapjuk, vagyis literben vásároljuk meg
és mérjük is.
Nézzük a súlyadatokat:
Egy dm3 térfogatú, vagyis 1 liter gázolaj súlya mindössze 870 dkg. Az étolaj viszont jóval nehezebb,
mégpedig 950 dkg.
Számoljunk egy kicsit: Ahhoz, hogy a tankban lévő üzemanyag valós, vagyis ( parasztos ) vagyis liter /
fűtőértékét meghatározzuk és összehasonlítsuk, össze kell szoroznunk a súly szerinti értéket a térfogat
szerinti értékkel.
Gázolaj 41.8 X 870 = 36366 Kcal / liter
Napraforgóolaj 39.0 X 950 = 37050 Kcal / liter
Teszt során városi forgalomban egy 2000 cm3 dízelmotor 7 liter gázolajat emésztett fel 100 kilométerre,
étolajból megelégedett 6.2 literrel .
" A súly, és a tömeg között nincs állandó a váltószám, nem ugyanaz az északi sarkon, és az egyenlítőnél.
A föld forgása miatt 4-5 % eltérés van a két érték között, az egyszerűség miatt számoltunk ezzel.
Az olaj, mint üzemanyag!
A diesel elv: A motor tiszta levegőt szív be, majd összesűríti a levegőt nagyjából 30 BAR nyomásra,
aminek hatására kb. 400 fokra emelkedik a levegő hőmérséklete. A Dugattyú felső holtpontja előtt
befecskendezni a gázolajat a hengerbe. Ott az elporladva keveredik a levegővel, majd a borzalmas
hőmérséklet hatására a másodperc tört része alatt berobban.
Mi használható üzemanyagnak?
Mivel a 400 fok hőmérsékletét egyetlen kőolajszármazék sem bírja ki, a hengerbe fecskendezve
gyakorlatilag bármi berobban, amit a befecskendező fúvóka képes elporlasztani.
Például: Gázolaj
Lámpába önthető petróleum
A gázturbinás repülőknél használt JET-A, vagyis a kerozin
Festék hígítására használt lakkbenzin
Varrógéphez használt műszerolaj
Terpentin
Mi a közös bennük?
Ezeknek az olajoknak az egyik közös tulajdonságuk , hogy a az állaguk között nincs nagy eltérés . A
dieselmotor az üzemanyagok között nem válogat, a tankba öntve az egyetlen lehetőség a
megkülönböztetésre, az olaj jellegzetes szaga.
Például a terpentínnel üzemelő motor mellett az embernek az az érzése, mintha a kocsit nemrég festették
volna.
A sütőolaj!
A használt sütőolaj nem állandó minőségű, ez a háziasszonyok felhasználási módjából adódik. Az olaj a
véleményezésük alapján kerül selejtezésre, így szinte soha nem áll kétszer ugyanaz a rendelkezésre.