bis1one Creative Commons License 2012.03.08 0 0 14727

(Elég sok hsz. érkezett a témában, úgyhogy ezúton most mindegyikre egyben válaszolok:)


Van ugyan valamiféle elképzelés a viszonylatjelölések rendszerében, de nem igazán sok; a legtöbb ember ezt így ilyen formában nem fogja érteni. Reményeim szerint sor fog kerülni ésszerűsítésre, átszámozásra, mire előrukkolnak a végleges vonalhálózati tervvel. (Most egyébként még az „A” is következetlenül van használva, nem ugyanazt jelenti az új "13A", mint az "5"–"5A" vagy a "35"–"35A" esetében…)

Hagyománya igaz, hogy van Fehérváron az „M”-nek, „E”-nek, de még a „G”-nek is, csak a – bár mind kisebb számban működőképes – hétszegmenses billenő elemes Emkék egyiket sem tudják kijelezni. (Valószínűleg figyelembe is fogják venni ezt a tényt a véglegesítéskor.) Mindenesetre én gyakorlatias módon csak olyan betűkiegészítést adnék, amivel az EMKE bizonyosan elbír: „A”, „C”, „F”, „H”, „Y”.

Számomra kérdéses egyébként, mennyire van értelme egyfajta hagyományőrzésként vagy múltidézésként fenntartani ezeket a betűjelzéseket, mert anno másra használták őket, mint amire most akarják (az „M” például két üzemet kötött össze, és megkülönböztetésként került a számmező elé, mert csak összvonalas bérletjeggyel lehetett igénybe venni; eredete az '50-es–'60-as években gyökerezik, ekkoriban jött létre az "M" jelzésű vonal a városban, amiből később lett az "M19"). Az „E” jelentett már mindent, eredeti, egykori vonalvezetésű viszonylatot ("31E", majd ennek mintájára "23E"), azután éjszakai üzemű viszonylatot; most itt lehet új jelentésként a gyorsforgalmú vonal. Csak hogy nehogy valaki belezavarodjon. :)

Ez a tervezet pillanatnyilag fenn kívánja tartani a 10-es, 20-as, 30-as, 40-es elkülönítést, annyi változással, hogy utóbbi immár a Hübner fordulóhelyet takarná. (Bár a hivatásforgalmi vonalakat illetően mélyebbfajta módosítások várhatók.) A decentrum nélküli autóbuszvonalak esetén nem kerül semmi a tízes helyiértékre, de általában azért emlékeztet valami az eddigi viszonylatra, pl. "4" « "24", "6" « "36", "7" « "37". Sajátos módon az "M66" pedig két jelenlegi vonalra is utal, egyfajta számmisztikai keveréke a "16"-osnak és a "33"-asnak.

Mindezek mellett várható még „bevásárlókör” is – ám a tervek nem kerülnek azonban a nyilvánosság elé addig, amíg nem egyeznek meg valamilyen módon az ominózus kereskedelmi egységekkel (Tesco, Metro, Park Center, Aldi).

Az 100-as mezőnek én szerintem nem lenne semmi akadálya, jól elkülönítésként szolgálna, és a tradíciót fürkészve volt is már ilyen Fehérváron: 1970 környékén "116", valamint "123" jelölte a későbbi "26G"-t, illetőleg "32G"-t. Mint kontinuitás, nem felel meg, de annak már úgyis lőttek; precedensnek viszont jó… ;)

 

Aktuálisan úgy néz ki a dolog, hogy e hónapban befejeződik a hálózattervezés, a menetrend május folyamán készül majd el, május–június körül ezt ismételten „meg-lakosságifórumoztatják”, és július hó első felében történhet meg a teljes átállás. Így, mintegy főpróbaként a nyári, csekélyebb utasforgalmú időszakban még el lehet végezni a finomhangolást a nagy szeptemberi indulás előtt.

Előzmény: HammerTemplar (14720)