képfaragó Creative Commons License 2012.03.07 0 0 22

Sajnos a színekkel kapcsolatban sok mindent nem tudunk megtapasztalni. A gyártók a pixelszámra és a profitra koncentráltak az elmúlt két évtizedben. A fényképezőgép gyártók akár 16 bitről is beszélnek, de a fotópapír, monitor és videokártyagyártók? Jó, a fotópapírnak vannak fizikai adottságai, de azért néhány színproblémát talán meg lehetne oldani. Szintén nem három színből kikeverve. A nyomatról meg ne beszéljünk, mert ott szintén mint a szenzornál egymás mellett vannak a színpontok. Nagyon ciki, hogy megjelenítő eszközök hiányában részben vakon dolgozunk. A színárnyalatok száma is nagyon becsapós. Arról kellene beszélni, a valóság dinamika tartományából hány rekeszt tudunk érzékelni, és melyik rekesztartományban hány tónus van! Ugyanis a tónusok nem egyenletesen oszlanak el az érzékelt fényérték tartományok között. A világos rekeszértékekben nagyon sok tónus van, a sötét tartományokban pedig nagyon kevés. Így aztán ha túlexponálsz, a kép hamar kiég, ha pedig alálövöd a képet, akkor a finom színek és tónusok vesznek el.  És a legsötétebb érzékelt rekesztartományban (esetleg a többiben is) hány százalék a zaj? Sok millió tónus van, de mégis ha a hisztogramon a jobbszélső csúszkát középre cibálod, a képernyőn olyan tónushiány látszik, hogy az már szinte siralmas. Nem írtam le a problémát elég pontosan, de a lényeg, hogy a képmegjelentés terén nagy gáz van, és a gyártók részéről nemigen jön információ olyan dolgokról, ami nem a bizniszt, hanem a problémamegoldást segítené. Már a tények pontosabb  megismerése  is segítené a fotózást. Ha például a megjelenítés is 16 bites lenne, ami ugye nem elképzelhetetlen. A hisztogram is lehetne sokkal nagyobb, és megmutathatná a teljes kép információ- dinamikatartományát és ennek a papíron viszontlátható  részét. Szépen beskálázva, számokkal és egységekkel, hogy melyik fényértékben mennyi tónus van, és mikor jön el a korrekciónak az a foka, amikor már nem kapja meg a fotópapír azt a tónusszámot amit vissza tudna adni. Biztosan nem fogalmaztam szabatosan, de bizony Ansel Adams zónasistemje a képfeldolgozásból is nagyon hiányzik.

Előzmény: Rian82 (21)