Levi/BudapestScenes Creative Commons License 2012.03.01 0 0 6946

Szia, 

 

igen, érdekes dologra figyeltél fel, sokan így tudják. A blog-on (budapest-szinterei.blog.hu) is jött egy hasonló komment. Ő pont a riportból tudta meg egyébként, hogy nem csak motor készült lenn, hanem gépek is - van valami ilyen mondatom, hogy 'fél évig zajlott itt a vadászgépgyártás' és nem szerepel benne az, hogy csak motorokat gyártottak, azért mondom, hogy 'itt már DB licensz szerint gyártottak motorokat', mert ott már Rezső bácsi konkrét tapasztalatai jönnek. Az idézett könyv is ír erről, csak hát nem akartam 10 percet olvasni belőle a riportban:D A 109 G gépeket amúgy nem szerel(het)ték össze lenne, szárnyakkal együtt be se fértek volna, csak a törzseket készítették el lenn - de úgy tudom, azokat kompletten. 

 

A Rezső bácsival készült nyersanyagból 5 percet nem tettünk bele a riportba, azt csak a kőbányai pincetúránkon és a bunkertúránkon fogjuk mutatni, hogy maradjon oda is valami exkluzív dolog. Többek között azt is elmondja az öreg, hogy kíváncsiságból ő is elment megnézni a törzseket lenn a pincékben.

 

A kiürítésről: Rezső bácsi is elmondja a be nem vágott anyagban, hogy novemberben már lazaság, felelőtlenség volt, tehát a kiürítés is így zajlott valószínű. A könyvben is többször szó esik arról, hogy a szállítóeszközök hiánya mennyire megnehezítette a gyártást, pontos adatokkal (x teherautó kellett volna a törzsek gyártásához és csak ennyi meg ennyi volt). Emellett ahogy a Weiss Manfréd Művek gépeit (tul.képpen a kőbányai gépek is azok voltak, hiszen a Dunai WM tulajdon volt) egy részét a munkások megmentették, szabotálva a kitelepítést. Én is olvastam ilyen sorokat, hogy a szovjetek tanakodnak, hogy a motorok vajon jók lesznek-e az ő vadászgépeikbe.

 

Ha minden flottul megy, hamarosan találkozom egy olyan öregúrral is, aki a gépeket kábelezte lenn.

 

Én azt is hallottam már (atomtudós szájából persze), hogy egy Me-109-es be van még falazva lenn:D Sőt: azt is, hogy a gépek a föld alól repültek ki:D Egyébként a Dunai által gyártott Messer 110/210-esek egyik startszerelőjével (csop.vez.) találkoztam már (91 éves), ma is voltam nála. 44-ben a bombázások előtti utolsó percekben ő volt az egyik szerelő, aki a tököli reptéren kigurította a fák közé a kész gépeket álcázásként, aztán pucolás volt:)

 

Előzmény: Kuruc71 (6933)