molnibalage Creative Commons License 2012.02.09 0 0 793

A pénzügyi hátteret nem a mára értettem és nem igazán érdekel a dollársipítozás. Már lassan 30 éve ezzel riogatnak. Uncsi. Kicsit olyan, mint a farkast kiáltó fiú esete...

 

 

Az F-15 és F-22 program estén is olyan mennyiségű della állt rendelkezésre, hogy az a bőségszaru az oroszok lehetőségeihez képest.

 

Még egy viszonyszám. Az F-15 estén 12+8 gépet építettek CAT I/II tesztekre. Ezek egy részéből később szériagépet csináltak, mert nem kellett mind - egy gépet sem vesztettek el berepülés alatt - de akkor is döbbentesen magas szám a PAK-FA jelenlegi 3 darabjával szemben. Az első gépet 1972 februárjában kezdték összerakni és 1972. július 7-én felszállt. A 14. gép már repült 74 januárjában. Hol van ettől a tempótól PAK-FA...? Sehol. Fényévekre.

 

Az, hogy egyes részegységeket máshonnan emelsz át, az nem feltétlen gyorsítja meg a folyamatot vagy oldja meg egyből. Pl hiába van belső fegyverterte a Berkutnak, attól az összes fegyver összes oldási tesztjét meg kell csinálni a PAK-FA-n is. Az F-15A is külsőre ugyanazokat a fegyverekt dobálta és indíotta,  mint a többi gép. Akkor is mindegyikkel kellett oldási tesztet csinálni...

A belső tér kialakítás két teljesen eltérő szerekeztű gépen egészen más erőshatásoknak van kitéve. Mások az erőbevezetési pontok és fárasztó igénybevételek. Az F-35 estén sem érv az, hogy na de hát az F-22-nél már láttak belső teret és a B-2-nél. Szó se róla a B-52-nek és a B-17-nek is volt... :)

 

Másik példa. Az ASM-135 ASAT is elég szépen össze lett legózva - 1. és 2. rakétafokozat - a startpisztoly dördüléstől az első és egyetlen éles teszt között mégis ~ 8 év telt el. Az AIM-9X fejlesztése mennyi idő volt? Az első tesztindítás és IOC között laza 5 év volt...

 

 

Stb. Lehetne még sorolni.

 

A PAK-FA elvileg egy olyan ugrás az oroszoknál, mint az F-15 volt az F-4-hez képest még akkor is, ha csak belső fegyvertérre átalakított R-77 és R-73 lesz a légiharc fegyverzete. Az már csak desszert, hogy egyetlen AG rakéta sem fér a belső terébe valószínűleg, nem mintha a gépen lenetne stealth mellett TGP vagy lenne lézeres célmegjelölője. GPS bombák elterjedtsége lényegében 0 a másik oldallal összeveve.

 

Egyesek meg úgy kezelik, mintha szinte csak egy n+1-ik Szu-27 inkarnáció lenne. Nem mintha azokkal simán ment volna a dolog. Az indiai MKI gépek is megcsúsztak időben és költségben is. A vektorált hajtóművek az elvárt javításközi élettartam felét is alig érik el. Pedig ez az egyik legdrágább főegysége a gépnek. A jenki gépeknél a +10% tartalék hajtómű soknak számít. A Szu-30MKI-nál ez valahol 100% táján van. Döbbenetes.

 

Szóval az ilyen gigszerek miatt mondom azt, hogy teljes álomvilág és rózsaszín köd a 2016-as IOC. (Jenki megközelítéssel élve.) 2020 reális, de korlátozott képességgekkel. AG képessége szerintem akkor nem lesz, ha a gépágyút nem tekintjük annak.

(Csak lesz benne...)

Előzmény: Amraam (792)