A verseny hiánya azonban elkényelmesít
Közösségi közlekedés esetén kétféle versenyről érdemes beszélni.
1. Egyéni közlekedési módok vs. szervezett tömköz. Ez ma kőkeményen megvan. A közlekedőnek van lehetősége a BKV-t, autót, kerékpárt választani. Nem azonosak a kiinduló feltételek, de az nem is lehet cél.
2. Tömköz szolgáltatók közti verseny. Korszerű közlekedés esetén mindenképp központi szervezés a kívánatos, úgyhogy itt üzemeltetési koncesszió vonatkozásában lehet a dologról szó. Ez nem feltétlenül szükséges igazából, van pozitív példa erre is és arra is. Nálunk mindenesetre épp kialakítás alatt van ez a modell.
legszűkösebb erőforrás a parkolás.
Messze nem. Parkolási probléma elsősorban a belvárosban van. Az utak kapacitása viszont ennél sokkal több helyen szűkös.
a),
Én is kíváncsi lennék. :) Amennyire tudom/látom, új építésnél többnyire érvényesítik, néha a beruházó kitrükközi.
b).
Szvsz. azért üresek a mélygarázsok, és azért nem nagyon épülnek újak, mert jelenleg egyszerűen túl olcsó a felszíni parkolás ahhoz, hogy piaci alapon a mélygarázsok kellően vonzóak legyenek.
Ha tényleg olyan jó a BKV, akkor ebben megerősödhetne.
Ez szvsz. irreális elvárás, tisztán piaci versenyben a tömköz alulmarad, viszont azt az egész város megszívja. Ezt a nyugati nagyvárosok valamikor a 70-es évek táján ismerték fel, nálunk később jött a motorizációs robbanás, úgyhogy a 2000-es évekig kellett várni...