Jó kérdés, hogy hogyan lehetne a Soroksári mentén levő három párhuzamos, gyengén kihasznált kötöttpályát racionalizálni.
Szvsz. az alapvető minta mindenképp az kéne legyen, hogy megmarad a háromból két pálya:
1. városközi, távoli elővárosi forgalom együtt a vasúton
2. közeli elővárosi és városi forgalom szintén együtt, célszerűen a mai HÉV-pályán. Ez utóbbinak lehet leágazása Pesterzsébet belseje felé (akár részben a mai villamosvonalon).
Ez attól függetlenül lehet így, hogy a 2. a belvárosban az M5-ben folytatódik, a villamoshálózatban, vagy esetleg is-is.
(A legutolsó megoldás nézhetne ki valahogy így: http://www.youtube.com/watch?v=9N7I9QXmqRg&feature=related)
Egy biztos: a soroksári úton nem érdemes hagyományos (alsóvezetékes, szeparált, szintbeli kereszteződésektől mentes) metróban gondolkodni, azt a forgalom messze nem indokolja, azt kb. le lehet szögezni, hogy a formában soha nem fog megvalósulni.