vrobee Creative Commons License 2012.01.15 0 0 160

Szerintem senki sem akarná szétverni a tömegközlekedést, csak a valós igényekhez kellene igazítani

 

Az a baj - de ezt se most írom le először - hogy ehhez legelőször is érteni, ismerni kell az igényeket (nem pusztán a tömegközlekedők, hanem a város "igényeit"), aztán meg nagyjából sejteni, hogy milyen módon kell hozzájuk alakítani a tömegközlekedést.

 

Tettem egy olyan kijelentést, hogy a BKV plusz kapacitással van kint. Na ettől kiborult a BKV-s, a bérletes, de még a bliccelő is.

 

A magam részéről tudok nyilatkozni. Nem ez akaszt ki a hozzászólásaidban. Hanem hogy teljesen felszínes jegyekből tetted ezt a megállapítást, és abból is sorozatosan téves következtetéseket vontál le. Az erre való reakcióimat pedig nagyjából szó nélkül hagytad...

 

egyik "ellenfelem" is belátta, hogy el lehetne érni a 80-as évekbeli férőhely kihasználtságot, de akkor nem lenne pl. ilyen gyors a BKV

 

Nem a BKV nem lenne ilyen gyors, hanem az egész budapesti közlekedés. Annak minden következményével együtt.

 

Megjegyzem, akkor sem volt lassúbb, utaslemaradás sem volt, és a lépcsőkön sem álltak

 

Egyébként olykor persze volt utaslemaradás és a lépcsőkön is álltak, de: Alapvetően más társadalmi-politikai berendezkedés volt akkor. A kapacitásalapú tervezés teljesen megfelelő volt, hiszen az utazók kb. 80%-a a BKV-t választotta, nem volt más lehetősége. Ma alapvetően más a helyzet.

Amellett, hogy egy széles réteg ma is kényszerből használja a BKV-t, világosan látszik, hogy sokan tudnak, tudnának más módon közlekedni, ha rákényszerülnének.

A gerincjáratokon (már ahol van hova) lehetne persze növelni a zsúfoltságot. A ritkítással lenne némi elpártolás, de kevesebb, mint amennyi kapacitás a rendszerből kikerül.

 

Azonban sok feltárójáraton, a 15-30 percenként járó buszokon egy ritkítás ahhoz vezetne, hogy több utas pártol el, mint amennyi kapacitást meg tudsz takarítani. Tehát a hatékonyság romlik. Emellett természetesen a gerincjáratokon is csökkenne az utasok száma, további járatok válnak veszteségessé, miközben az autók száma növekszik, tehát mind az egyéni, mind a tömegközlekedés hatásfoka romlik.

 

Szerintem nem ördögtől való, ha pl. nem 15 csak 20 percenként megy a busz az esti órákban.

 

Annyira nem ördögtől való, hogy a legtöbb járaton így is van. Az esti órákban a legtöbb busz ennél nem jár sűrűbben. Amelyik igen, az okkal.

 

Azt megint látni kell, hogy nem az esti órákban járó buszok a drágák, hiszen kocsi van, többletműszak többnyire nem kell, csak a futásköltség tisztán, ami jelentkezik.

Az utasoknak viszont igényük és elvárásuk, hogy este is épeszű idő alatt érjenek haza. Ha ez nincs, eleve nem vesznek bérletet, hanem mennek más módon.

 

Egyébként pontosan ez a baj az egész érvrendszereddel. Nem az a baj, hogy spórolni akarsz. Nem érted a rendszert, és folyamatosan olyan "spórolásokat" javasolsz, amik minimális üzemiköltség-megtakarításnál sokkal nagyobb bevételkiesést vagy társadalmi kárt okozhatnak.

Előzmény: Törölt nick (147)