Törölt nick Creative Commons License 2011.12.30 0 0 14450

Ha már  meg lettem  szólítva...

 

Érdekes a Steyr-Csepel  és  FIAT -VAZ licenciaszerződések közti  párhuzamok, ellentétek.

 

Ausztriát 1938-ban az Anschluss-szal megszállták a  németek. A Steyr műveknél(  ekkor  Reichswerke Hermann Göring részeként )  is  hadigyártás  folyt .A Wehrmacht  részére gyártottak  kerékpárt, motorkerékpárt, szgk-t, tgk-t, fémtömegcikket,tankalkatrészeket, ill. fejlesztettek  egy takarékos  , Diesel-üzemű, közép kategóriás tgk-t. Ez  lett 1948-ra Steyr 380, az általunk  is  jól ismert előkamrás , 4 hengeres motorral , a WD-413-mal.A gyártás beindulását  leginkább a soradagolók  nehézkes  beszerzése hátráltatta.

Steyr városát 1945 május  5-én az  amerikai  csapatok  szabadították  fel , ill.  foglalták  el, s 4 nap  múlva a  háromhatalmi   megegyezések , területrendezések  miatt  átadták a  szovjet csapatoknak. Ekkortól a gyár szovjet  felügyelet  alá került, s a hazai és export  munkái  mellett jóvátételi  szállításokat  is teljesítenie  kellett az  oroszok  felé.

Budapestről a NIK ( Nehéz Ipari  Központ )   folytatott  tárgyalásokat a Steyr-t  felügyelő  szovjet katonai  egység  parancsnokával a  lehetséges licenc  vásárlásról. Máig  ismeretlen  feltételekkel  kaptuk meg a Steyr 380 tgk, a WD-413 és WD-613  Diesel motorok és a 4 hengeres benzin motorok  gyártási leírásait.A hazai  történet   nagyrészt  ismert, nem  akarom  most  itt ismételni. Csak  annyit  jegyeznék  meg, hogy a Csepel 350 utasfülkéje nem a  Steyr 380  fülkét kapta, hanem a  háború  előtt már itthon  gyártott  Rába Szuper/Speciál  tgk-autóbuszcsaládét. A Rábához  hasonlóan a Csepel  Autógyárban sem  volt  karosszériagyártás,  így azokat  a hajdani  Rába-beszállító,az Uhri testvérek  gyárából  létrejött Ikarus autóbuszgyár szállította a csepeli gyárba,  mint ahogy korábban Győrbe is szállítottak.

A  szovjet  népautó licencia vásárlása több helyen is  olvasható a neten.http://veteranzsiguli.hu/Zsiguli%20t%F6rt%E9nete.html

csak  röviden: 1964-ben  lett az  év autója a FIAT 124, ekkor a  FIAT  konszern élén az  idős prof. Vittorio Valetta állt,  de  mögötte ott   kukucskált a tronkövetelő unokaöccs, a fiatal  playboy (  nem  bádogosinas!), Gianni Agnelli.Az  öreg  diri produktív élete főművét  hozta  létre nyugdíjba  vonulása  előtt az  oroszokkal  történt megyezésével.De  azért a Steyr-Csepel  licenciához   képest  itt  már  egy  erősen  módosított járművet(  OHC-OHV,  futómű... )  vettek  gyártásba az  oroszok.