Amraam Creative Commons License 2011.12.03 0 0 717

Azért vette meg mert hasonló kategóriában ilyen paraméterekkel(nem az ára) bíró egyáltalán nincs neki! Amikor a Viasat Exproleren akkor az egyik kérdezett amerikai mérnök mondta,hogy ez a cucc 15 évvel jár az ő jelenlegi hasonló kategóriájú cuccai előtt.Olyan amcsi mérnök mondta aki részt vesz ennek az üzemeltetésében. A cucc meg a 60-as években tervezett NK-33 továbbfejlesztése. Sőt,hogy tovább menjünk a Taurus rakétákhoz az amerikai Aerojet cég meg maját a jó öreg NK-33-at vette meg.Senki nem mondta azt,hogy az orosz mindenben előtte jár az űrkutatás terén az amerikainak. Amiben előtte jár:Buran,ami már 1988-ban tudta a teljesen automatikus üzemű leszállást,az amcsiknak ez az X-37-el sikerült először. Az más kérdés,hogy a Buranból végül semmi nem lett,mert összeomlott a SZU,és az volt a csoda,hogy egyáltalán fennmaradt az orosz űrkutatás. Ma is alulfizetettek az amcsikhoz képest,de a helyzet már sokkal jobb mint a "demokratikus" 90-es években. Amiben szintén jobbak: hosszú időtartamú űrutazás,űrorvostan(Poljakov,433 nap egy felszállásból),Krikaljov 840 napja nem számít mert az nem 1 huzamban volt. Szintén ehhez kapcsolódik a Mars-500 kísérlet. Egy viszonylag olcsó ám óriási tapasztalatokkal járó kísérlet,mert ha tényleg megindul egyszer egy vagy több nemzet űrhajósa a Mars felé akkor nem csak két órát lesznek bedobozolva,és jó tudni,hogy mi várható ha emberek ennyit kellenek egy térbe zárva legyenek,és értelmes feladatokat végezzenek,ráadául úgy,hogy 20 perccel később kapnak csak választ a rádióadásokra. Amiben nem járnak előrébb: a bolygókutató szondák. Az űrverseny kezdetén a szovjet szinte mindenhova előbb tudtak szondát küldeni mint az amerikaiak.Utána beelőzták őket az amcsik(Voyager) A 90-es években viszont ez is gyakorlatilag teljesen leépült náluk. Voltak tervek,próbák,de se pénz,se siker. Az elmúlt 2-3 évben kezdett náluk feltámadni a bolygókutatás,de a Lavokcsin tervezőiroda állítólag amatőr hibát követett el a Fobosz Grunt-nál siettették a kilövést ,és nem a végleges vezérlőszoftver volt a szondán mert úgy voltak vele,hogy majd kilövés után felküldik a szoftver új verzóját,a cucc meg szépen elindul a Mars felé. Csak ez nem jött be,mert a régi szoftverben hiba volt,és bár az első napokban emelte a pályát,de nem válaszolt a parancsokra,máig nem lehet felvenni vele a kapcsolatot,és vélhetően odaveszik. Ez szokatlanul amatőr hiba főként az oroszoktól akikre jellemző az a nekem szimpatikus hozzáállás,hogy mindent túlbiztosítanak,direkt sokszorosan túlméreteznek.Épp ezért is bírják az ilyen cuccaik a szélsőséges,nehéz körülményeket,met nem úgy készül,hogy oké ez elég lesz gyerekek,hanem úgy,hogy megnézik mennyi lesz elég és amikor látják,hogy az elég lesz akkor arra még két lapáttal raknak.Most jól jönne nekik a Buran vagy a Shuttle,de míg a Buránt a rendszerváltás kaszálta el addig a SS végzete a drágasága(úgy tervezték,hogy egy kiló teher föld körüli pályára állítása 300 dollár lesz, ehelyett 57000 dollár lett),és a katasztrófái lettek. Mindkét űrhatalomnak megvannak azok a területek ahol épp jobbak mint a másik.Ez a hajtómű pont olyan cucc ami a jenkik hasonló cuccai előtt jár fejlettségben is,nem pusztán olcsóbb. A jenkiknek meg például a bolygókutató szondái járnak az oroszok hasonló cuccai előtt. Ennyi a történet.