enkies Creative Commons License 2011.11.24 0 0 8040

Megvettem, áttanulmányoztam Makky János könyvét : A vérszerződéstől a Szeri országgyülésen át a Szent Koronáig.

Tanulságos.

A szerző leírja: Macsói Anna kivitte a koronát és egyéb klenódiumokat Prágába. Azok részben ott, részben Brandenburgban elvesztek, beolvasztásra kerültek. Vissza nem jöttek soha, ezért  V. István részére uj koronát kellett készíteni.

Dzsaffar véleménye szerint is máig ez az a tárgy amit mi Szt. Koronaként ismerünk. (Eltekintve későbbi kisebb-nagyobb javításoktól.)

V.István koronájának az abroncsa a Dukasz M. által bizáncból küldött korona (esetleg női diadém) volt az alapja, írja a szerző.

Itt, korábban  cáfolatot nyert, hogy az a diadém a leírt állapotban Bizáncból jöhetett volna.

-- Nincs benne Bizánci ékszerész-műhely fémjele (ez ott elengedhetetlen volt, még jóval jelentéktelenebb tárgyak esetében is!)

-- A személyében és képében szent és sérthetetlen császát (theosz anir / szent, isteni férfiú) ábrázoló képet ott ki nem fúrhatták!

-- a kép a keresztpánttal és az apostolképpel együtt van átfúrva és szegecselve, tehát BIZTOS, hogy akkor került oda D.M. képe, amikor a korona alsó része és a felső keresztpánt az apostolképekkel már együtt volt!)

 

Ez után  írja Makkay, hogy Theodorus prépost  oklevélben tanusítja, hogy 1290-ben ,III. András számára az eredeti szentistváni koronát biztosította. Oklevele 1292-es keletű.

Majd Vencel megjelenik Budán,1304-ben, megkoronázzák (szabályosan, azaz Szt. István koronájával) de fején a koronával, közvetlenül a koronázási szertartás után fegyveresei közé kivonúlva a koronát kisérete fedezetével kiviszi az országból! (Ezen esetet Benda-Fügedi: A mgyar korona regénye (Magvető kiadó 1984) irja le, dokumentumokra támaszkodva.)

 

Vencel aztán lemond Ottó javára, a koronát néki átadja, Ottó (kalandos úton és eseményekkel tarkítva) azt hozza haza, ez kerül Kán László kezébe, aki végűlis némi alku után Károly róbert kezébe adja azt, akit így harmadszorra 1310 aug. 27.-én ezzel koronáznak meg, mostmár érvényesnek tekintett módon!

 

Tehát:

az egész leírásból abszolút világosan látszik:

Anna sokmindent , akár több aranykoronát is, kivihetett/kivitt, de a koronázó szent koronát nem, hiszen erről nyilatkozik Theodorus prépost, ezzel koronáznak később is, ezzel koronázzák Vencelt, ÉS CSAK Ő RABOLJA EL, VISZI KI, de Ottóhoz, Kán Lászlóhoz, majd R.Károlyhoz kerűl.

A korona későbbi sorsa pedig dokumentált. Azaz: annyi már bitzos, vitathatatlan, hogy a mai Szent Koronánk LEGALÁBB azonos azzal, ami Géza fejét illette. (Hogy ki ez a Géza, még lehet kérdés, hisz Theodorus prépost nem tisztázza, hogy melyik Gézára gondolt. A nagyfejedelemre, aki már viselte a rex címet, vagy a mi általunk I.Gézának nevezett királyra?)

Tovább kutatok, mert sajnos eddig nem sikerült megtalálnol Tóth Endre azon munkáját, melyben az apostol-képek eredetét taglalja. Az pedig fontos lehet annak eldöntése tekintetében, hogy Géza fejedelem, v. I. Géza király?

enkies