R6Rider Creative Commons License 2011.11.10 0 0 27330

OK, lássuk, még 1x, utoljára:

 

Az autód egy 2003-2006 között gyártott Toyota Avensis Verso 2.0 D4D 1CD-FTV motorral szerelve.

 

"Gyári brossúra: API CF, 5w30 ajánlott, ezen kívül említi a 10w30, 15w40, 20w50-es olajakat."

 

Csatolok pár fotót a tulajdonomban lévő 2003-as gyártású Mo.-on forgalomba helyezett Toyota Corolla szgk. magyar nyelvű kezelési útmutatójából. A kezelési könyv 2003-as kiadású, szerepel benne a szóban forgó 1CD-FTV motor, mivel a Toyota ezen D4D dízelmotorját több típusban is alkalmazza, így pl. a szóban forgó Ave Versoban is (66-81-85 KW teljesítmény variációkkal).

Az ajánlás egyértelműen, és kizárólag a B1 ACEA szerinti szabványt írja elő.

Később lejjebb kétszer is feketével kiemelve ajánlja az 5W30 viszkozitást. (A 15W40 és 20W50 viszkozitás alkalmazását, szerintem te sem tartod megfontolandó alternatívának... ;-) )

 

"Castrol választó: ": Edge 5W-30, GTX 15W-40 A3/B3, GTX High Mileage 15W-40 A3/B3, Motor Oil 15W-40, GTX Diesel 15W-40 B3" "

 

A birtokomban lévő friss Castrol olajkalauz (melyet SLX-350-től kaptam - köszönet ;-) ), szerint pedig: Edge TD 0W30, Edge TD 5W40; feltöltési mennyiség: 5.9 L; csereintervallum: 15 ekm/ 1év, amely előbb teljesül!

Sajnos ez a tény is azt bizonyítja, hogy az ilyen adatbázisok messze nem használhatók kőbe vésett támpontként...

Miért is?

15W40 viszkozitású motorolaj egy modern nagy nyomáson működő (Common-Rail) direkt befecskendezéses dízelbe? ACEA B3 jóváhagyású olajak? ACEA B3 leírás: "A3/B3: Stabil, viszkozitástartó olaj, nagyteljesítményű, benzin- vagy dízelmotoros személy- illetve kishaszon-járművek számára. Ha a motorgyártó lehetővé teszi, használható hosszú csereperiódusú olajként, egész éves alacsony viszkozitású olajként vagy nehéz üzemi körülmények között működő gépjárművek motorolajaként."

3 okból sem áll szinkronban az ACEA B3 előírás a Toyota gyár ajánlásaival:

1. A Toyota mind a benzines, mind a dízel motorjai esetében az ACEA A1/B1 és ACEA A5/B5 előírásainak megfelelő alacsony HTHS viszkozitású, üzemanyag takarékos motorolajak alkalmazását szorgalmazza. Ezzel áll szinkronban a DPF-es D4D motorokra érvényes C2 (midle-SAPS) előírás is. ("C2: Stabil, viszkozitástartó motorolaj, amely használható katalizátor-kompatibilis olajként DPF-fel és TWC-vel szerelt járművekhez, nagyteljesítményű dízel és benzin üzemű személy- és kishaszon-járművekhez, amelyekhez az alacsony súrlódású, alacsony viszkozitású (2,9 mPa*s fölötti HTHS viszkozitás) olaj használata van előírva. Ezek az olajok meghosszabbítják a DPF és a TWC élettartamát, és üzemanyag-takarékosságot biztosítanak.")

2. Az ACEA B3 jóváhagyás a nyújtott olajcsere periódust támogató gyártók előírásaival áll inkább szinkronban (pl.: VW csoport, BMW, Renault stb.), ellenben a Toyota ragaszkodik a normál 15 ekm/ 1 év csereciklushoz benzin és dízel motorjaihoz.

3. Az ACEA B3 előírást teljesítő olajak nem alkalmazhatóak nagy nyomáson üzemelő direkt befecskendezéses dízelmotorokhoz (mint esetünkben a Common-Rail technológiás D4D), ezt a kívánalmat az ACEA B4 minősítésű olajak elégítik ki.

 

"mantec (27236): "...-85 kW / 116 LE, 2003.04 - 2006.03. ACEA B3
A Castrol Magnatec C3 5W-40 mindkét követelményt teljesíti..." "

 

A fentiekben taglaltak alapján ez az olaj nem felel meg a Toyota gyár előírásainak.

 

"Ma nem volt érkezésem beszélni a szervizzel, holnap megteszem, akkor kiderül az igazság. Ami a ti hsz-eitekből kiderül az az, hogy vita van az A3/B3 kontra A1/B1 témában, bár a castrol választó a 3-ast írja és az 5w30-as olajak is A3/B3 vonalat erősítik."

 

A Toyota fórumban már számtalanszor megtárgyaltuk a témát (ha érdekel, sok hasznos infót kapsz ott: Toyota klub fórum). Sajnos ritka, hogy olajkérdésben a márkaszervizek mérvadóak legyenek.... A Toyota KOTO (ahova én is hordom az autómat), konkrétan Toyota 5W30 - ACEA A5/B5/C2, API SM motorolajat alkalmaz szinte az összes motorba.

 

"Viszkozitás. Mint fentebb említettem, a gyáris brossúra az 5w30-tól szór a 20w50-ig és a castrol választóban sem szűkebb a javasolt olajok listája."

 

A gépkönyvi duplán kiemelt ajánlás az 5W30-ra szerintem magáért beszél... :)

 

A fotókat a nagyobb felbontás okán ide töltöttem fel:

http://indafoto.hu/rrider

Az idézetek forrása az olajinfo.hu weboldal.