attilabacsi Creative Commons License 2011.11.04 0 0 431

Marketing oktatást az óvodákba !


Védőoltás marketing ellen


Amai gazdaság alapja a fogyasztás.... ezért is vagyunk fogyasztói társadalom.
Ennek legmarkánsabb meghatározó tényezője a marketing - kifinomulttechnikák gyűjtőfogalma amelyek magukba foglalják piackutatáson kívül a pszichológiátólkezdve a szociológián keresztül az antropológiáig a legtöbb tudományágat és areklámot is.

Mivel ezek a technikák szinte kikerülhetetlenül beleépülnek mindennapjainkba,kultúránkba, szokásainkba, fontos lehet hogy ismerjük működésüket és hatásaikat.Ehhez képest igazán nem sokat tudunk róluk. csupán egy szűk szakértő csoporttevékenységének eredményei között lavírozunk.

A felnőttek többsége tudatában van annak, hogy a reklámok befolyásolják, sőt"felülírják" ítélőképességét, de alapvető ismeretek hiányában ennélnem is jut tovább.
A gyermekek esete komolyabb. Sokáig szinte mindent igaznak fogadnak el, és areklámok hatása rájuk sokkal erőteljesebb. Ezért ők az egyik fő célközönsége areklámoknak. Mivel a szülők nem képesek felvenni a versenyt a sokszor érzelmialapon ható színekkel, formákkal és szövegekkel operáló reklámokkal szemben,legtöbbször beadják a derekukat, és saját véleményük ellenére megveszik anyafogó gyereknek a reklámozott dolgot. Nem csoda, hiszen egy átlagos gyermek,"szabad" idejében őrületes mennyiségű reklámnak van kitéve az utcán,a TV-ben, újságokban és az interneten minden szűrés és védelem nélkül.

A gyermekek óvodás korban a legfogékonyabbak. Hatalmas intellektuális pazarlás,hogy ebben a periódusban minden korlátozás nélkül éri őket rengeteg olyanbehatás, ami értékítéletüket végzetesen befolyásolja. Ez folyamatos családikonfliktusok forrása lehet és igen negatívan hat a családi költségvetésre is.Ez azt jelenti, hogy a családi együttlétek komoly része nyafogással, követelődzésekkelés veszekedésekkel telik el, sokszor a szülő veszít, és kifizeti a drága pénzta "béke" megvásárlásáért.

És itt még nincs vége a szűretlen reklámokon felnövő gyermekek problémáinak. Aszülők teljesen idegenek abban a világban amit a gyermekeknek szánt reklámokteremtenek, így a legnagyobb jóindulat és erőfeszítés ellenére sem sikerülvisszaszerezni a gyermek ízlése, vágyai és viselkedési normái felettibefolyást. Ezért a szülő és a gyermek folyamatosan távolodnak egymástól éskialakul egy szakadék, amelyik először csak kulturális, majd érzelmi szinten ismegnyilvánul. Ez pedig az utolsó szög a hagyományos családmodell koporsójában.

Tehát a szülők minden segítség nélkül, egyedül nem sokat tehetnek.
El kell érni, hogy az oktatási rendszer vagy az azon kívüli szerveződésekfelvegyék a környezettudatos életmód és az egészséges táplálkozás mellé areklámok "értelmezését" is. Továbbá ki kell dolgozni és terjeszteniolyan egyszerű módszereket, amelyeket az elfoglaltabb szülők is könnyenalkalmazni tudnak, hogy újra ők lehessenek gyermekeik szellemi és érzelmi fejlődésénekmeghatározói, és ne távoli vállalatok gazdasági megfontolásai.

El kell végre dönteni, hogy csupán az új nyálcsorgó konzumidióta nemzedékideiglenes gondozói akarunk-e lenni, vagy a gyermekeink egészséges fejlődéséértfelelős, őket szeretetben nevelő szülők !
Haa döntés megszületik akkor a tetteké a terep.
Acél a kisgyermekben (ideális esetekben a kamaszokban, sőt a felnőttekben is)egyfajta immunitás kialakítása a reklámok negatív hatásai ellen.
Tulajdonképpen"csak" a marketing módszerek "visszafelé való alkalmazásáról, a"tudatalatti" folyamatok tudatosításáról van szó. A dolog valamivelkönnyebb mint a tudatalatti manipulálása, mert az első lépésben csak egy reflexalakul ki, mint például az úttesten való átkelésnél: megállunk és körülnézünk.Ez nyilván életmentő reflex a forgalom többi résztvevőinek mélyebb analizálásanélkül.
Amódszer egy egyszerű gyakorlat, amely segít felfedezni a reklámot akörnyezetben ( a túlzó színek, oda nem illő érzelmi hatások, stb. alkalmazása), és elindítani a reflexet, hogy ez "nem valóság". Nagyon hasonlóa  betegségek elleni védőoltásokműködéséhez : A legyengített vírus kialakítja a szervezet ellenálló képességét,erősíti az immunrendszerét. Saját gyerekeimmel végzett kísérletek alapjánmondom, hogy 3 éves kortól felismerheti a gyerek a marketing hatásokat és képesellenállni, ráadásul büszke is rá !. Jelenleg egy óvodábanfolynak további kísérletek a módszer finomítására.
Areklámok és a marketing módszerek tömeges tudatosításának több pozitív hatásalehet: csökkenti a családi életet konfliktushelyzeteit, csökkenti az általánosstressz helyzeteket, és lehetővé teszi a pénz "valós" döntésekalapján való elköltését, az "impulzus" vásárlás helyett, amit alegtöbb esetben megbán a vásárló.
A"szakma" nyilván megpróbál még körmönfontabb módszereket alkalmazni,de ezek kifejlesztése sok időt vesz igénybe, és ha már kialakult a tömegekbenaz alap gyanakvás, akkor akár teljesen hatástalan lehet.
Amódszernek van egy pozitív "mellékterméke" is: A kereskedelem melletta politika is alkalmazza a marketing módszereit, és a tömegekben kialakultimmunitás a politikai manipulációt is megnehezíti.  
Akitérdekelnek a marketing módszerek, ajánlom :
Pratkanis és Aronson:
­A RÁBESZÉLŐGÉP  - Élni és visszaélni a meggyőzés mindennaposmesterségével

Továbbá a BBC dokumentumfilmjét:
The Century of theSelf 






Tovább »

forrás: Blogspot.com